Comparative Analysis on Symbolic Representation of Discriminatory Expressions in Students of Multimedia Communication Engineering
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a29n84.5723Keywords:
Classism, Multimedia-Communication, Discrimination, Equality, Racism.Abstract
OBJECTIVE: To identify whether the discriminatory expressions associated with racism, classism, ethnocentrism, sexism, and homophobia are duly recognized within the symbolic representations of students of different degrees of study of Multimedia Communication Engineering. The assumption resides in evaluating whether the level of study is directly linked to the discernment of discriminating phrases.
MATERIAL AND METHOD: The method is based on the quantitative analysis of correlational cut; for its part, the measurement instrument is operationally structured from conventional expressions in accordance with the five types of discrimination previously stated. For data interpretation, Pearson's correlation coefficient was applied, with a significance level of 0.05.
RESULTS: There is a direct and positive relationship between the degree of study and the discernment of racist and homophobic expressions. On the other hand, classist and sexist expressions present a moderate relationship. Finally, in the case of ethnocentric expressions, a scattered correlation prevails; that is, the degrees of study do not have a positive or negative correlation with respect to the discernment of phrases.
CONCLUSION: It is expected to instruct about these forms of discrimination in higher level students, with the purpose of disseminating an inclusive language free of violence.
Downloads
References
Alderson, G. L. (2018). Conservation of breeds and maintenance of biodiversity: justification and methodology for the conservation of Animal Genetic Resources. Revista archive de zootecnia. 67(258). 300-309. https://www.semanticscholar.org/paper/Conservation-of-breeds-and-maintenance-of-%3A-and-for- Alderson/1f89671dbd549f127a771984fb12b193 20a59334
Arvizu, L. B., Enciso, A. R., Estrada, E. A. y López, S. R. (2020). El Genocidio y el Etnocentrismo de las Políticas de Integración hacia las Culturas Indígenas. Revista de divulgación e investigación turística. 9(9). 139-148. ISSN. 2448-7708
Bonilla, T. I., Rivera, A. S., Díaz, L. R., Cruz, S. S., Barrientos, D. J. & Robles, M. L. (2021). Desarrollo y análisis psicométrico de una nueva escala de homofobia interiorizada. Revista digital interiorizada de psicología y ciencia social. 5(2), 306-329. https://cuved.unam.mx/revistas/index.php/rdpcs/article/view/356/767
Bueno, G. (23 de marzo de 2002). Etnocentrismo, relativismo y pluralismo cultural. Revista EL CATOBLEPAS: la revista critica del presente. 2, 3-13. https://www.nodulo.org/ec/2002/n002p03.htm
CNDH. (2020). La discriminación y el derecho a la no discriminación. Ed. Comisión de Derechos Humanos. México.
CONAPRED. (2021). Discriminación e igualdad. Documento informativo temático. https://www.conapred.org.mx/index.php?contenido=pagina&id=84&id_opcion=142&op=142
Cruz, P. A., Ortiz, E. D., Yantalema, M. F. & Orozco B. C. (2018). Relativismo cultural, etnocentrismo e interculturalidad en la educación y la sociedad en general. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. 5(2); 179-188. file:///C:/Users/Multi/Downloads/Dialnet-RelativismoCulturalEtnocentrismoEInterculturalidad-6566331.pdf
Echeverría, G. F. J. (2019). Marginalidad, discriminación y pobreza en perspectiva histórica. Estudio de caso del campamento Ribera del río en Talagante. Revista CIS. 16(27), 49-67. ISSN-e 0719-2177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7395756.
Esparza, R. E. & Díaz, R. J. (2019). Los mecanismos jurídicos de lucha contra la discriminación: aportaciones para la configuración del derecho. Revista de derecho público. 15. 57-79. https://revistas.uned.es/index.php/derechopolitico/article/view/25268.
Fernández, G. A. (2020). Prácticas discursivas y discursos discriminatorios racistas en los medios uruguayos: El caso de la campaña “Borremos el racismo del lenguaje”. Revista discurso & sociedad. 14(3). 546-577. http://www.dissoc.org/ediciones/v14n03/DS14%283%29FernandezGuerra.html.
García, R. M. (2020). De la homofobia, la misoginia y el machismo a la inclusión en la masonería mexicana. Revista REHMLAC. 13(1). 46-68. https://salutsexual.sidastudi.org/resources/inmagic-img/DD70919.pdf.
Gervasi, F. & Pérez, S. G. (2019). Discriminación y comunicación: algunas reflexiones teóricas. Revista Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives. 8(2), 5-15. file:///C:/Users/Multi/Downloads/10861-Article%20Text-11031-1-10-20191202.pdf
Gutiérrez, V. H. (2019). Clasismo racionalizado y patriarcal en la Ciudad de México. Revista regionalismo y globalización en américa (CLACSO). Ciudad de México. https://asociacionlatinoamericanadeantropologia.net/revistas/index.php/plural/article/view/2
Javier, D. R. (enero de 2020). ¿Hacia un clasismo epistémico? Revista movimiento. 28; 140-147. https://www.revistamovimiento.com/wp-content/uploads/2020/12/Movimiento-28.pdf#page=140
Levi, S. C. (1993). Raza y cultura (6ª ed.). Ed. Cátedra teorema. Madrid. España.
Malinowski, B. (2002). Crimen y costumbre en la sociedad salvaje 5ª (ed.). México, Ariel.
Manky, O. (2019). ¿Los límites del clasismo? Identidad y vínculos entre trabajadores regulares y precarios. Chile y Perú en perspectiva comparada. Revista internacional de sociología. 7 (22). https://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/view/1025/ 1353
Mendieta, M. M. (2020). El principio de igualdad y no discriminación. Aproximaciones a la discriminación estructural del estado paraguayo hacia los pueblos indígenas. Revista Derecho global. Estudios sobre derecho y justicia. 10 (4). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-51362018000300106
Merino, V. E., Martínez, A. R. & Días, A. J. (2010) Sexismo, inteligencia emocional y adolescencia. Revista de psicología de la educación. 16(1). 77-87. https://www.redalyc.org/pdf/6137/613765483007.pdf
Ortiz, M. L. (2010). Apuntes para una definición del clasismo. Revista “Conflicto Social”. 3. 59-83. file:///C:/Users/Multi/Downloads/412-1555-1-PB.pdf
Palma, D. M. (2019). Sexismo ambivalente y actitudes hacia la violencia de género en adolescentes de instituciones educativas públicas del distrito de san Martin de Porres. Universidad Cesar Vallejo. Lima: Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/44528/Lara_PDM-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ramírez, B. E., Estrada G. C. & Yzerbyt, V. (2016). Estudio correlacional de prejuicio y discriminación implícita y explícita. Revista Atenea. 513. 251-262. file:///C:/Users/Multi/Desktop/discriminaci%C3%B3n/prejucios%20y%20discrinaci%C3%B3n.pdf
Rollnert, L. G. (2020). Redes sociales y discurso del odio: Perspectiva internacional. Revista de los Estudios de Derecho y Ciencia Política. 31. 1-14. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/77294/142514.pdf?sequence=1&isAllowed
Sierra, A. I. (2001). Concepto de raza: Evolución y realidad. Arch. Zootec. 50(192). 547- 564. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=279912
Valdéz, M. C., Martínez, V. C., Ahumada, C. J., Caudillo, L. & Gámez, M. M. (2018). Manifestación de homofobia internalizada en adolescentes y jóvenes al norte de México. Revista salud y drogas. 8(2). 101-120. https://ojs.haaj.org/?journal=haaj&page=article&op=view&path%5B%5D=379
Valerio, G. & Serna, V. (septiembre, 2018). Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario. Revista electrónica de investigación educativa. 20 (3). 19-28. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000300019.
Zubieta, E., Beramendi, M., Sosa, F. & Torres, A. J. (2011). Sexismo ambivalente, estereotipos y valores en el ámbito militar. 28(1). Lima. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472011000100004#:~:text=El%20enfoque%20que%20intenta%20dar,sentimientos%20positivos%20hacia%20las%20mujeres
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International