Comparative Analysis on Symbolic Representation of Discriminatory Expressions in Students of Multimedia Communication Engineering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a29n84.5723

Keywords:

Classism, Multimedia-Communication, Discrimination, Equality, Racism.

Abstract

OBJECTIVE: To identify whether the discriminatory expressions associated with racism, classism, ethnocentrism, sexism, and homophobia are duly recognized within the symbolic representations of students of different degrees of study of Multimedia Communication Engineering. The assumption resides in evaluating whether the level of study is directly linked to the discernment of discriminating phrases.

MATERIAL AND METHOD: The method is based on the quantitative analysis of correlational cut; for its part, the measurement instrument is operationally structured from conventional expressions in accordance with the five types of discrimination previously stated. For data interpretation, Pearson's correlation coefficient was applied, with a significance level of 0.05.

RESULTS: There is a direct and positive relationship between the degree of study and the discernment of racist and homophobic expressions. On the other hand, classist and sexist expressions present a moderate relationship. Finally, in the case of ethnocentric expressions, a scattered correlation prevails; that is, the degrees of study do not have a positive or negative correlation with respect to the discernment of phrases.

CONCLUSION: It is expected to instruct about these forms of discrimination in higher level students, with the purpose of disseminating an inclusive language free of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Enrique Noé Hernández Arroyo, Universidad Estatal del Valle de Ecatepec

    Doctor en Administración.

References

Alderson, G. L. (2018). Conservation of breeds and maintenance of biodiversity: justification and methodology for the conservation of Animal Genetic Resources. Revista archive de zootecnia. 67(258). 300-309. https://www.semanticscholar.org/paper/Conservation-of-breeds-and-maintenance-of-%3A-and-for- Alderson/1f89671dbd549f127a771984fb12b193 20a59334

Arvizu, L. B., Enciso, A. R., Estrada, E. A. y López, S. R. (2020). El Genocidio y el Etnocentrismo de las Políticas de Integración hacia las Culturas Indígenas. Revista de divulgación e investigación turística. 9(9). 139-148. ISSN. 2448-7708

Bonilla, T. I., Rivera, A. S., Díaz, L. R., Cruz, S. S., Barrientos, D. J. & Robles, M. L. (2021). Desarrollo y análisis psicométrico de una nueva escala de homofobia interiorizada. Revista digital interiorizada de psicología y ciencia social. 5(2), 306-329. https://cuved.unam.mx/revistas/index.php/rdpcs/article/view/356/767

Bueno, G. (23 de marzo de 2002). Etnocentrismo, relativismo y pluralismo cultural. Revista EL CATOBLEPAS: la revista critica del presente. 2, 3-13. https://www.nodulo.org/ec/2002/n002p03.htm

CNDH. (2020). La discriminación y el derecho a la no discriminación. Ed. Comisión de Derechos Humanos. México.

CONAPRED. (2021). Discriminación e igualdad. Documento informativo temático. https://www.conapred.org.mx/index.php?contenido=pagina&id=84&id_opcion=142&op=142

Cruz, P. A., Ortiz, E. D., Yantalema, M. F. & Orozco B. C. (2018). Relativismo cultural, etnocentrismo e interculturalidad en la educación y la sociedad en general. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. 5(2); 179-188. file:///C:/Users/Multi/Downloads/Dialnet-RelativismoCulturalEtnocentrismoEInterculturalidad-6566331.pdf

Echeverría, G. F. J. (2019). Marginalidad, discriminación y pobreza en perspectiva histórica. Estudio de caso del campamento Ribera del río en Talagante. Revista CIS. 16(27), 49-67. ISSN-e 0719-2177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7395756.

Esparza, R. E. & Díaz, R. J. (2019). Los mecanismos jurídicos de lucha contra la discriminación: aportaciones para la configuración del derecho. Revista de derecho público. 15. 57-79. https://revistas.uned.es/index.php/derechopolitico/article/view/25268.

Fernández, G. A. (2020). Prácticas discursivas y discursos discriminatorios racistas en los medios uruguayos: El caso de la campaña “Borremos el racismo del lenguaje”. Revista discurso & sociedad. 14(3). 546-577. http://www.dissoc.org/ediciones/v14n03/DS14%283%29FernandezGuerra.html.

García, R. M. (2020). De la homofobia, la misoginia y el machismo a la inclusión en la masonería mexicana. Revista REHMLAC. 13(1). 46-68. https://salutsexual.sidastudi.org/resources/inmagic-img/DD70919.pdf.

Gervasi, F. & Pérez, S. G. (2019). Discriminación y comunicación: algunas reflexiones teóricas. Revista Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives. 8(2), 5-15. file:///C:/Users/Multi/Downloads/10861-Article%20Text-11031-1-10-20191202.pdf

Gutiérrez, V. H. (2019). Clasismo racionalizado y patriarcal en la Ciudad de México. Revista regionalismo y globalización en américa (CLACSO). Ciudad de México. https://asociacionlatinoamericanadeantropologia.net/revistas/index.php/plural/article/view/2

Javier, D. R. (enero de 2020). ¿Hacia un clasismo epistémico? Revista movimiento. 28; 140-147. https://www.revistamovimiento.com/wp-content/uploads/2020/12/Movimiento-28.pdf#page=140

Levi, S. C. (1993). Raza y cultura (6ª ed.). Ed. Cátedra teorema. Madrid. España.

Malinowski, B. (2002). Crimen y costumbre en la sociedad salvaje 5ª (ed.). México, Ariel.

Manky, O. (2019). ¿Los límites del clasismo? Identidad y vínculos entre trabajadores regulares y precarios. Chile y Perú en perspectiva comparada. Revista internacional de sociología. 7 (22). https://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/view/1025/ 1353

Mendieta, M. M. (2020). El principio de igualdad y no discriminación. Aproximaciones a la discriminación estructural del estado paraguayo hacia los pueblos indígenas. Revista Derecho global. Estudios sobre derecho y justicia. 10 (4). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-51362018000300106

Merino, V. E., Martínez, A. R. & Días, A. J. (2010) Sexismo, inteligencia emocional y adolescencia. Revista de psicología de la educación. 16(1). 77-87. https://www.redalyc.org/pdf/6137/613765483007.pdf

Ortiz, M. L. (2010). Apuntes para una definición del clasismo. Revista “Conflicto Social”. 3. 59-83. file:///C:/Users/Multi/Downloads/412-1555-1-PB.pdf

Palma, D. M. (2019). Sexismo ambivalente y actitudes hacia la violencia de género en adolescentes de instituciones educativas públicas del distrito de san Martin de Porres. Universidad Cesar Vallejo. Lima: Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/44528/Lara_PDM-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ramírez, B. E., Estrada G. C. & Yzerbyt, V. (2016). Estudio correlacional de prejuicio y discriminación implícita y explícita. Revista Atenea. 513. 251-262. file:///C:/Users/Multi/Desktop/discriminaci%C3%B3n/prejucios%20y%20discrinaci%C3%B3n.pdf

Rollnert, L. G. (2020). Redes sociales y discurso del odio: Perspectiva internacional. Revista de los Estudios de Derecho y Ciencia Política. 31. 1-14. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/77294/142514.pdf?sequence=1&isAllowed

Sierra, A. I. (2001). Concepto de raza: Evolución y realidad. Arch. Zootec. 50(192). 547- 564. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=279912

Valdéz, M. C., Martínez, V. C., Ahumada, C. J., Caudillo, L. & Gámez, M. M. (2018). Manifestación de homofobia internalizada en adolescentes y jóvenes al norte de México. Revista salud y drogas. 8(2). 101-120. https://ojs.haaj.org/?journal=haaj&page=article&op=view&path%5B%5D=379

Valerio, G. & Serna, V. (septiembre, 2018). Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario. Revista electrónica de investigación educativa. 20 (3). 19-28. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000300019.

Zubieta, E., Beramendi, M., Sosa, F. & Torres, A. J. (2011). Sexismo ambivalente, estereotipos y valores en el ámbito militar. 28(1). Lima. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472011000100004#:~:text=El%20enfoque%20que%20intenta%20dar,sentimientos%20positivos%20hacia%20las%20mujeres

Downloads

Published

2023-05-18

Issue

Section

Artículo Original

How to Cite

Hernández Arroyo, E. N. (2023). Comparative Analysis on Symbolic Representation of Discriminatory Expressions in Students of Multimedia Communication Engineering. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 29(84), 204-220. https://doi.org/10.19136/hitos.a29n84.5723