Edges of Financial Literacy in Business Competitiveness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a29n83.5660

Keywords:

Financial literacy, Business competitiveness, Organizations.

Abstract

Currently, organizations must strengthen their competitive advantages to respond to the changes imposed by globalization. Financial literacy is related to competitiveness. However, it is a subject little addressed in the organizational field and poses dilemmas to be strengthened.

OBJECTIVE: To analyze properties, gaps and implications of financial literacy and organizational competitiveness to specify this relationship.

MATERIAL AND METHOD: An analysis was carried out using the qualitative technique of grounded theory. First, 44 academic texts on competitiveness and financial literacy were reviewed, obtained from the databases of: JSTOR; Ebsco, Wiley, Science direct, Dialnet, google academic, Flacso and Scielo; to later classify, order and obtain analysis categories to analyze properties, gaps and implications between both constructs.

RESULTS: Most of the studies focus on financial elements and administrative processes, positively associated with obtaining returns; efficiency in financial performance; venture sustainability; technological adaptation, among others.

CONCLUSIONS: Financial literacy strengthens organizational functions that are necessary for the development of competitive advantages. However, the theoretical review yields different implications on the conceptual and methodological scope of financial literacy, due to the different perceptions of financial knowledge and its application.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elsa Roxana Castañeda Acuña, Universidad Veracruzana, Campus Xalapa

    Doctorante en Ciencias Administrativas y Gestión para el Desarrollo.

  • Saulo Sinforoso Martínez, Universidad Veracruzana, Campus Tuxpan

    Doctor en Ciencias Administrativas y Gestión para el Desarrollo.

References

Ahumada, E., Tovar, R., Peruskia, J., Zárate, J. y Zárate, R. (2019). Gestión del conocimiento en la competitividad del sector TI. El caso de la Región Tijuana. Sotavento MBA, (29), 30-40. doi: http://dx.doi.org/10.18601/01233734.n29.04

Appleyard, D. y Field, A. (2003). Economía internacional. México: McGraw-Hill.

Arboleda, H. (2016). Competitividad: Concepto y evolución histórica. Revista de Economía & Administración, 13(2), 14-28.

Arcos, G. (2010). Educación financiera y su influencia en la estrategia crediticia del productor cañero del Estado de Veracruz. http://colposdigital.colpos.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/10521/204/Arcos_Medina_G_MC_Agroecosistemas_Tropicales_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Atkinson, A. y Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions.

Barboza, G., Smith, C. y Pesek, J. (2016). Assessing Financial Literacy, Gender Gap and Cognitive Differences. Journal of Financial Education, 42(3-4), 205-242. https://www.jstor.org/stable/90001150

Bernanke, B. (2008). Ben S Bernanke: The importance of financial education and the National. Washington, DC. https://www.bis.org/review/r080411a.pdf

Bernardes, J., Da Silva, M., Maia, J. y Reis, J. (2016). Financial literacy: A study using the application of item respose theory. Administração: Ensino e Pesquisa, 17(1), 147-175. doi:10.13058/raep. 2016.v17n1.34

Bravo, J. (2019). Educación financiera en la Generación de Valor de las Empresas. I+D Revista de Investigaciones, 13(1). https://www.udi.edu.co/revistainvestigaciones/index.php/ID/ article/view/203

Castro, R. y Fortunato, A. (2018). ¿Se comporta el alfabetismo financiero como un bien económico? Revista Cepal, 116, 147-162.

Colleen, A. (2015). Financial literacy and financial behavior: Assessing knowledge and confidence. Financial Services Review, 24(2), 101-117. https://www.proquest.com/docview/1685862613

Cutimbo N. y Hilasaca, M. (2019). Análisis del emprendimiento y la alfabetización financiera del Mercado 24 de octubre de la ciudad de Juliaca Periodo 2018. Juliaca: Universidad Peruana Unión.

Esparza, I., Sánchez, M., Clark, Y., Olachea, L. y Velasco, R. (2020). Relación de la gestión del conocimiento y la competitividad. Revista Espacios, 41(43). DOI: 10.48082/espacios-a20v41n43p12

Espino, L., Hernández, M. y Pérez, C. (2021). Educación financiera en el ecosistema emprendedor. Investigación Administrativa, 50(128), 1-19. https://www.redalyc.org/journal/4560/456067615002/html/

Figueres, C. (2020). Acerca de los principios de la banca responsable. https://www.unepfi.org/wordpress/wp-content/uploads/2019/10/1.-Gu%C3%ADa-R%C3%A1pida.pdf

Fong, C., Flores, K. y Cardoza, L. (2017). La teoría de recursos y capacidades: un análisis bibliométrico. Nova scientia, 9(19). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-07052017000200411

Freudenberg, B., Chardon, T., Brimble, M. y Isle, M. (2017). Tax Literacy of Australian Small Businesses. Journal of Australian Taxation, 18(2), 21-61. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3090125

Garay, G. (2015). Las Finanzas conductuales, el alfabetismo financiero y su impacto en la toma de decisiones financieras, el bienestar económico y la felicidad. Perspectivas (36). http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1994-37332015000200002&script=sci_arttext

García, V. (2014). Introducción a las Finanzas. México: Grupo Patria.

García, O. y Morales, A. (2016). Desempeño financiero de las empresas: Una propuesta de Clasificación por RNA. Dimensión empresarial, 14(2), 11-23. http://dx.doi.org/10.15665/rde.v142.686

Graña, R., López, E., González, M., Coronado, F. y Malagueño, R. (2021). Alfabetización financiera en empresas incubadas y sus implicaciones organizativas. Madrid. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2021/05/Alfabetizaci%C3%B3n-financiera.pdf

Hernández, A. (2020). Educación Financiera en los jóvenes Universitarios de México. México: Abraham Zajid Che.

Hernández, A. (2020). La educación financiera como mecanismo para disminuir la desigualdad social. El cotidiano, 233, 36 a 46. https://www.researchgate.net/profile/Miguel-

Hernández, J., Domínguez, M. y Castillo, D. (2008). Ventaja competitiva sostenible en pequeñas y medianas empresas hoteleras del sur de México. Pensamiento & Gestión, 25.

Hernández, N., Mapén, F. y Barroso, F. (2021). Capacidades Financieras en las Micro, Pequeñas y Medianas empresas. 11, Publicaciones e Investigación, 15(3), 1-9. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/publicaciones-e-investigacion/article/view/5554/5335

Huhman, B. (2014). Influencias sociales y psicológicas en la educación financiera. En T. Harrison, & E. Hooman, El compañero de Routledge para el marketing de servicios financieros (1 ed., p. 17). Londres. doi:https://doi.org/10.4324/9780203517390

Hutson, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affair, 44(2), 296-316. https://www.jstor.org/stable/23859793

Labarca, N. (2007). Consideraciones teóricas de la competitividad empresarial. Omnia, 13(2), 158-184. https://www.redalyc.org/pdf/737/73713208.pdf

Lusardí, A. y Mitchell, O. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44. https://www.jstor.org/stable/24433857

Marín, S. (febrero de 2018). Educación financiera y responsabilidad de las empresas. Cuadernos de la cátedra Caixa Bank de Responsabilidad Social Corporativa (37), 8. España. https://media.iese.edu/upload/ST0463.pdf

Martínez, M., Caballero, J. y Pedraza, A. (2018). Inversión de triple utilidad y Educación financiera: Un aporte a la sustentabilidad del sector Agrícola en América Latina. XXIII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e informática. México: Universidad Nacional Autónoma de México. https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2018/4.08.pdf

Mejía, G. (2017). Relación entre estrés financiero y el bienestar de los empleados. Investigación Administrativa, 46(119). https://www.redalyc.org/journal/4560/456050279003/html/

Mungaray, A., González, N. y Osorio, G. (2021). La educación financiera y su efecto en el ingreso en México. Problemas del desarrollo, 52(255). https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2021.205.69709

Nohong, M., Muhammad, A., Muhammad, S., Muhammad, D. y Anir, A. (2019). Financial literacy and competitive advantage: SME strategy in reducing business risk. Espacios, 40(32), 12. https://www.revistaespacios.com/a19v40n32/a19v40n32p12.pdf

Oğuz, F. y Yılmaz, E. (2022). Turizm Sektöründeki Yöneticilerin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi: Orta Karadeniz Bölgesinde Bir Araştırma1. [GUSBID] Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 237-254. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2015959

Palacio, G. (2017). Medición del conocimiento financiero en los participantes del programa de educación financiera: caso del banco Loja, S.A. Revista Digital de Marketing Aplicado, 2(2), 47-60. https://doi.org/10.17979/redma.2017.02.019.4853

Porter, M. (2015). Estrategia competitiva. México: Patria.

Quispe, L. y Rojas, R. (2017). El comercio electrónico B2C y la ventaja competitiva de las MiPymes Textiles de la Provincia de Huacavelica año 2015. https://repositorio.unh.edu.pe/items/b2caefc3-672a-4858-b390-b610e7bb27f1

Raccanello, K. y Herrera, E. (2014). Educación e inclusión financiera. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLIV(2), 119-141. https://www.redalyc.org/pdf/270/27031268005.pdf

Real Academia de la Lengua Española. (noviembre de 2022). Alfabetizar. https://dle.rae.es/alfabetizar

Ricardo, D. (1973). Principios de economía política y tributación. México: Fondo de Cultura Económica.

Street, B. (2008). Nuevas alfabetizaciones, nuevos tiempos. ¿Cómo describimos y enseñamos los conocimientos, las habilidades y los valores acordes con las formas de alfabetización que las personas necesitan para los nuevos tiempos? Revista Interamericana de Educación de Adultos, 30(2), 41-69.

Tejumade O. S. (2018). Financial literacy an owner- Managed Small Sized service enterprises performance for lagos Metropolis´ Sustainable Development. International Journal of Business and Economics Perspectives, 13(1), 18-33. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA567426005&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=1931907X&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7Eb899d172

UNESCO. (24 de junio de 2022). Qué debe saber sobre la alfabetización. https://www.unesco.org/es/education/literacy/need-know

Vizcaino, A. (2016). Las finanzas y la competitividad en pymes manufactureras ubicadas en la zona metropolitana de Guadalajara. Competitividad y su relación con la gestión del conocimiento y mercado global, p. 23. Guadalajara: José Sánchez Gutiérrez.

Wong Copaja, E. (2019). Educación Financiera, un Componente Clave para la Competitividad e Innovación de las Empresas de Tacna. Revistas - Escuela de Postgrado Neumann. https://journals.epneumann.edu.pe/index.php/NBR/article/view/148

Yakob, S., Ahmad Rusli, R., Yakob, R. y Syah, H. (2021). Financial Literacy and Financial Performance of Small and Medium-sized Enterprises. The South East Asian Journal of Management, 15(1), 72-96.

Xu, L. y Zia, B. (2012). Financial literacy around the world: an overview of the evidence with practical suggestions for the way forward. Policy Research Working Paper, 1-58.

Yang, S., Muhammad, I. y Anwar, M. (2018). Enterprise Risk Management Practices and Firm Performance, the Mediating Role of Competitive Advantage and the Moderating Role of Financial Literacy. J. Risk Financial Management, 11(3). https://doi.org/10.3390/jrfm11030035

Zurita, J., Martínez, J. y Rodríguez, F. (2009). La crisis financiera y económica del 2008. Origen y consecuencias en los Estados Unidos y México. El Cotidiano, 17-27. https://www.redalyc.org/pdf/325/32512739003.pdf

Downloads

Published

2023-03-24

Issue

Section

Artículo Original

How to Cite

Castañeda Acuña, E. R., & Sinforoso Martínez, S. . (2023). Edges of Financial Literacy in Business Competitiveness. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 29(83), 106-122. https://doi.org/10.19136/hitos.a29n83.5660