Edges of Financial Literacy in Business Competitiveness
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a29n83.5660Keywords:
Financial literacy, Business competitiveness, Organizations.Abstract
Currently, organizations must strengthen their competitive advantages to respond to the changes imposed by globalization. Financial literacy is related to competitiveness. However, it is a subject little addressed in the organizational field and poses dilemmas to be strengthened.
OBJECTIVE: To analyze properties, gaps and implications of financial literacy and organizational competitiveness to specify this relationship.
MATERIAL AND METHOD: An analysis was carried out using the qualitative technique of grounded theory. First, 44 academic texts on competitiveness and financial literacy were reviewed, obtained from the databases of: JSTOR; Ebsco, Wiley, Science direct, Dialnet, google academic, Flacso and Scielo; to later classify, order and obtain analysis categories to analyze properties, gaps and implications between both constructs.
RESULTS: Most of the studies focus on financial elements and administrative processes, positively associated with obtaining returns; efficiency in financial performance; venture sustainability; technological adaptation, among others.
CONCLUSIONS: Financial literacy strengthens organizational functions that are necessary for the development of competitive advantages. However, the theoretical review yields different implications on the conceptual and methodological scope of financial literacy, due to the different perceptions of financial knowledge and its application.
Downloads
References
Ahumada, E., Tovar, R., Peruskia, J., Zárate, J. y Zárate, R. (2019). Gestión del conocimiento en la competitividad del sector TI. El caso de la Región Tijuana. Sotavento MBA, (29), 30-40. doi: http://dx.doi.org/10.18601/01233734.n29.04
Appleyard, D. y Field, A. (2003). Economía internacional. México: McGraw-Hill.
Arboleda, H. (2016). Competitividad: Concepto y evolución histórica. Revista de Economía & Administración, 13(2), 14-28.
Arcos, G. (2010). Educación financiera y su influencia en la estrategia crediticia del productor cañero del Estado de Veracruz. http://colposdigital.colpos.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/10521/204/Arcos_Medina_G_MC_Agroecosistemas_Tropicales_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Atkinson, A. y Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions.
Barboza, G., Smith, C. y Pesek, J. (2016). Assessing Financial Literacy, Gender Gap and Cognitive Differences. Journal of Financial Education, 42(3-4), 205-242. https://www.jstor.org/stable/90001150
Bernanke, B. (2008). Ben S Bernanke: The importance of financial education and the National. Washington, DC. https://www.bis.org/review/r080411a.pdf
Bernardes, J., Da Silva, M., Maia, J. y Reis, J. (2016). Financial literacy: A study using the application of item respose theory. Administração: Ensino e Pesquisa, 17(1), 147-175. doi:10.13058/raep. 2016.v17n1.34
Bravo, J. (2019). Educación financiera en la Generación de Valor de las Empresas. I+D Revista de Investigaciones, 13(1). https://www.udi.edu.co/revistainvestigaciones/index.php/ID/ article/view/203
Castro, R. y Fortunato, A. (2018). ¿Se comporta el alfabetismo financiero como un bien económico? Revista Cepal, 116, 147-162.
Colleen, A. (2015). Financial literacy and financial behavior: Assessing knowledge and confidence. Financial Services Review, 24(2), 101-117. https://www.proquest.com/docview/1685862613
Cutimbo N. y Hilasaca, M. (2019). Análisis del emprendimiento y la alfabetización financiera del Mercado 24 de octubre de la ciudad de Juliaca Periodo 2018. Juliaca: Universidad Peruana Unión.
Esparza, I., Sánchez, M., Clark, Y., Olachea, L. y Velasco, R. (2020). Relación de la gestión del conocimiento y la competitividad. Revista Espacios, 41(43). DOI: 10.48082/espacios-a20v41n43p12
Espino, L., Hernández, M. y Pérez, C. (2021). Educación financiera en el ecosistema emprendedor. Investigación Administrativa, 50(128), 1-19. https://www.redalyc.org/journal/4560/456067615002/html/
Figueres, C. (2020). Acerca de los principios de la banca responsable. https://www.unepfi.org/wordpress/wp-content/uploads/2019/10/1.-Gu%C3%ADa-R%C3%A1pida.pdf
Fong, C., Flores, K. y Cardoza, L. (2017). La teoría de recursos y capacidades: un análisis bibliométrico. Nova scientia, 9(19). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-07052017000200411
Freudenberg, B., Chardon, T., Brimble, M. y Isle, M. (2017). Tax Literacy of Australian Small Businesses. Journal of Australian Taxation, 18(2), 21-61. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3090125
Garay, G. (2015). Las Finanzas conductuales, el alfabetismo financiero y su impacto en la toma de decisiones financieras, el bienestar económico y la felicidad. Perspectivas (36). http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1994-37332015000200002&script=sci_arttext
García, V. (2014). Introducción a las Finanzas. México: Grupo Patria.
García, O. y Morales, A. (2016). Desempeño financiero de las empresas: Una propuesta de Clasificación por RNA. Dimensión empresarial, 14(2), 11-23. http://dx.doi.org/10.15665/rde.v142.686
Graña, R., López, E., González, M., Coronado, F. y Malagueño, R. (2021). Alfabetización financiera en empresas incubadas y sus implicaciones organizativas. Madrid. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2021/05/Alfabetizaci%C3%B3n-financiera.pdf
Hernández, A. (2020). Educación Financiera en los jóvenes Universitarios de México. México: Abraham Zajid Che.
Hernández, A. (2020). La educación financiera como mecanismo para disminuir la desigualdad social. El cotidiano, 233, 36 a 46. https://www.researchgate.net/profile/Miguel-
Hernández, J., Domínguez, M. y Castillo, D. (2008). Ventaja competitiva sostenible en pequeñas y medianas empresas hoteleras del sur de México. Pensamiento & Gestión, 25.
Hernández, N., Mapén, F. y Barroso, F. (2021). Capacidades Financieras en las Micro, Pequeñas y Medianas empresas. 11, Publicaciones e Investigación, 15(3), 1-9. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/publicaciones-e-investigacion/article/view/5554/5335
Huhman, B. (2014). Influencias sociales y psicológicas en la educación financiera. En T. Harrison, & E. Hooman, El compañero de Routledge para el marketing de servicios financieros (1 ed., p. 17). Londres. doi:https://doi.org/10.4324/9780203517390
Hutson, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affair, 44(2), 296-316. https://www.jstor.org/stable/23859793
Labarca, N. (2007). Consideraciones teóricas de la competitividad empresarial. Omnia, 13(2), 158-184. https://www.redalyc.org/pdf/737/73713208.pdf
Lusardí, A. y Mitchell, O. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44. https://www.jstor.org/stable/24433857
Marín, S. (febrero de 2018). Educación financiera y responsabilidad de las empresas. Cuadernos de la cátedra Caixa Bank de Responsabilidad Social Corporativa (37), 8. España. https://media.iese.edu/upload/ST0463.pdf
Martínez, M., Caballero, J. y Pedraza, A. (2018). Inversión de triple utilidad y Educación financiera: Un aporte a la sustentabilidad del sector Agrícola en América Latina. XXIII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e informática. México: Universidad Nacional Autónoma de México. https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2018/4.08.pdf
Mejía, G. (2017). Relación entre estrés financiero y el bienestar de los empleados. Investigación Administrativa, 46(119). https://www.redalyc.org/journal/4560/456050279003/html/
Mungaray, A., González, N. y Osorio, G. (2021). La educación financiera y su efecto en el ingreso en México. Problemas del desarrollo, 52(255). https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2021.205.69709
Nohong, M., Muhammad, A., Muhammad, S., Muhammad, D. y Anir, A. (2019). Financial literacy and competitive advantage: SME strategy in reducing business risk. Espacios, 40(32), 12. https://www.revistaespacios.com/a19v40n32/a19v40n32p12.pdf
Oğuz, F. y Yılmaz, E. (2022). Turizm Sektöründeki Yöneticilerin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi: Orta Karadeniz Bölgesinde Bir Araştırma1. [GUSBID] Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 237-254. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2015959
Palacio, G. (2017). Medición del conocimiento financiero en los participantes del programa de educación financiera: caso del banco Loja, S.A. Revista Digital de Marketing Aplicado, 2(2), 47-60. https://doi.org/10.17979/redma.2017.02.019.4853
Porter, M. (2015). Estrategia competitiva. México: Patria.
Quispe, L. y Rojas, R. (2017). El comercio electrónico B2C y la ventaja competitiva de las MiPymes Textiles de la Provincia de Huacavelica año 2015. https://repositorio.unh.edu.pe/items/b2caefc3-672a-4858-b390-b610e7bb27f1
Raccanello, K. y Herrera, E. (2014). Educación e inclusión financiera. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLIV(2), 119-141. https://www.redalyc.org/pdf/270/27031268005.pdf
Real Academia de la Lengua Española. (noviembre de 2022). Alfabetizar. https://dle.rae.es/alfabetizar
Ricardo, D. (1973). Principios de economía política y tributación. México: Fondo de Cultura Económica.
Street, B. (2008). Nuevas alfabetizaciones, nuevos tiempos. ¿Cómo describimos y enseñamos los conocimientos, las habilidades y los valores acordes con las formas de alfabetización que las personas necesitan para los nuevos tiempos? Revista Interamericana de Educación de Adultos, 30(2), 41-69.
Tejumade O. S. (2018). Financial literacy an owner- Managed Small Sized service enterprises performance for lagos Metropolis´ Sustainable Development. International Journal of Business and Economics Perspectives, 13(1), 18-33. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA567426005&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=1931907X&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7Eb899d172
UNESCO. (24 de junio de 2022). Qué debe saber sobre la alfabetización. https://www.unesco.org/es/education/literacy/need-know
Vizcaino, A. (2016). Las finanzas y la competitividad en pymes manufactureras ubicadas en la zona metropolitana de Guadalajara. Competitividad y su relación con la gestión del conocimiento y mercado global, p. 23. Guadalajara: José Sánchez Gutiérrez.
Wong Copaja, E. (2019). Educación Financiera, un Componente Clave para la Competitividad e Innovación de las Empresas de Tacna. Revistas - Escuela de Postgrado Neumann. https://journals.epneumann.edu.pe/index.php/NBR/article/view/148
Yakob, S., Ahmad Rusli, R., Yakob, R. y Syah, H. (2021). Financial Literacy and Financial Performance of Small and Medium-sized Enterprises. The South East Asian Journal of Management, 15(1), 72-96.
Xu, L. y Zia, B. (2012). Financial literacy around the world: an overview of the evidence with practical suggestions for the way forward. Policy Research Working Paper, 1-58.
Yang, S., Muhammad, I. y Anwar, M. (2018). Enterprise Risk Management Practices and Firm Performance, the Mediating Role of Competitive Advantage and the Moderating Role of Financial Literacy. J. Risk Financial Management, 11(3). https://doi.org/10.3390/jrfm11030035
Zurita, J., Martínez, J. y Rodríguez, F. (2009). La crisis financiera y económica del 2008. Origen y consecuencias en los Estados Unidos y México. El Cotidiano, 17-27. https://www.redalyc.org/pdf/325/32512739003.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elsa Roxana Castañeda Acuña, Saulo Sinforoso Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International