Occupational risk management with a focus on University Social Responsibility: a study from teachers’ perspectives
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a31n90.6372Keywords:
ISO 31000, ISO 45001, URSULA model, teacher perception, risk matrix.Abstract
OBJECTIVE: To evaluate the perception of teaching staff regarding University Social Responsibility (USR) practices and their relationship with strengthening occupational risk management in a higher education institution.
MATERIAL AND METHOD: The research is a mixed-method, descriptive approach. It also included the application of a questionnaire based on the URSULA model to a random sample of 130 teachers, as well as the development of an occupational risk matrix based on ISO 31000 and ISO 45001 standards, using the IPERC methodology.
RESULTS: Faculty members positively perceive USR initiatives, highlighting the organizational management dimension as the most influential in their assessment, with positive work environment and equity being the highest-rated aspects. Twenty-six occupational hazards associated with the institution's activities were identified, and areas of opportunity for integrating USR into risk management were analyzed.
CONCLUSIONS: This study shows that faculty's favorable perception of USR can strengthen occupational risk management. Although the URSULA model does not directly assess risks, it has identified factors such as work environment, ethics, and equity that, when integrated with the technical diagnosis based on ISO 31000 and ISO 45001 standards, contribute to building safer, more sustainable work environments aligned with responsible institutional management.
Downloads
References
Ayrampo, E. M. (2021). Modelo de gestión de seguridad total en una institución de enseñanza técnica superior para reducir la accidentabilidad. Revista del Instituto de Investigación de la Facultad de Minas, Metalurgia y Ciencias Geográficas, 24(47), 29–39. https://doi.org/10.15381/iigeo.v24i47.20641.
Barturen, S. A., Díaz, E. A. y Herrera, A. A. (2024). El efecto de la responsabilidad social empresarial interna en el bienestar de los colaboradores de gimnasios en el distrito de Surco en el año 2024 [Tesis de licenciatura, Universidad ESAN, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas]. Repositorio Institucional Universidad ESAN. https://hdl.handle.net/20.500.12640/4352.
Bendezú-Pacífico, K. I. (2020). Gestión del talento humano y la satisfacción laboral de los trabajadores de una institución educativa privada. Investigación Valdizana, 14(1), 22-28. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.494.
Casares, I. y Lizarzaburu, E. R. (2016). Introducción a la gestión integral de riesgos empresariales. Platinum Editorial.
Cienfuegos, I. (2019). Desarrollo de un modelo comprensivo de madurez de prácticas de gestión de riesgos para municipios neerlandeses. Gestión y Política Pública, 28(1), 141. https://doi.org/10.29265/gypp.v28i1.544.
Erro, L. F., Córdova, G. y Mendivil, Y. (2023). La responsabilidad social universitaria desde una perspectiva iberoamericana. Qartuppi. https://doi.org/10.29410/QTP.23.05
Gaete, R. (2023). Responsabilidad social universitaria como ámbito estratégico para las instituciones de educación superior. Podium, 43(2), 19-40. https://doi.org/10.31095/podium.2023.43.2.
González, C. A. F., Méndez, M. y Moreno, S. G. (2022). Modelo de integración de los principios de responsabilidad social (ISO 26000:2010), de la gestión de la calidad (ISO 9001:2015) y empresas familiarmente responsables (EFR 1000-1) en grandes y medianas organizaciones. https://doi.org/10.15332/27113833.8388.
Guarín-Arciniegas, I. Y., Gómez-Romero, S. I., Uribe-Montaña, S. L. y Vergel-Vila, L. C. (2021). Gestión de riesgos laborales en el teletrabajo móvil. Orinoquia, 25(1), 95–101. https://doi.org/10.22579/20112629.658.
Hernández, Y. P. y Valencia, F. J. (2019). Modelo para la gestión del riesgo escolar en las instituciones educativas públicas de básica primaria y secundaria del municipio de Manizales, 1(9), 214–244.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas de la investigación cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Seguridad y Salud en el Trabajo. (2017). Evaluación de riesgos laborales: Metodología IPERC. INSST.
International Organization for Standardization. (2010). ISO 26000: Guidance on social responsibility.
International Organization for Standardization. (2018a). ISO 31000:2018 – Risk management: Guidelines.
International Organization for Standardization. (2018b). ISO 45001:2018 – Occupational health and safety management systems: Requirements with guidance for use.
Lizarzaburu, E. R., Barriga, G., & Noriega, E. (2019). Gestión integral de riesgos y antisoborno: Un enfoque operacional desde la perspectiva ISO 31000 e ISO 37001. Universidad y Empresa, 21(36), 79–118. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6457.
Marinoni, G., Van’t Land, H. y Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on higher education around the world: IAU global survey report. International Association of Universities. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf.
Mejía, M. L., Cipagauta, E. C. y Wilches, L. D. (2023). Plan de integración de las normas ISO 9001 e ISO 45001. Caso de estudio: Cooperativa de ahorro y crédito CANAPRO C.A.C. Tunja. Signos, Investigación en Sistemas de Gestión, 15(2). https://doi.org/10.15332/24631140.8660.
Mendoza, R. y Moyano, E. (2019). Las variaciones de la satisfacción vital según edad y clima organizacional en trabajadores de la salud. Gerencia y Políticas de Salud, 18(36), 1–23. https://doi.org/10.11144/javeriana.rgsp18-36.vsve.
Organización Internacional del Trabajo. (2024). Un llamamiento en favor de entornos de trabajo más seguros y saludables: Estrategia mundial de seguridad y salud en el trabajo 2024-2030.
Severino-González, P., Romero-Argueta, J., Villalobos-Antúnez, J. y Garrido-Véliz, V. (2020). Social responsibility of higher education students: Motivations for its development in times of COVID-19 in Chile and El Salvador. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25, 439-452. http://doi.org/10.5281/zenodo.4009788.
Vallaeys, F. (2021). Manual de responsabilidad social universitaria: El modelo URSULA: Estrategias, herramientas, indicadores. Unión de Responsabilidad.
Vallaeys, F. y Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria: Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XXI, 22(1), 93-116. https://doi.org/10.5944/educxx1.19442.
Venero, A. M. y Puente, P. V. (2022). Stakeholders y responsabilidad social universitaria en la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 8(16), 195–222. https://doi.org/10.29105/pgc8.16-10.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International