Youth and e-commerce purchasing trends.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a31n90.6355

Keywords:

consumers, demand for goods, online shopping.

Abstract

OBJECTIVE: To identify the most frequently purchased products and the most significant factors considered by young people when making purchases on e-commerce platforms.

MATERIAL AND METHOD: This is a descriptive and exploratory study. A total of 313 young people from a sample at the School of Economic-Administrative Sciences at the Autonomous University of Carmen were included.

RESULTS: 94% of young people have made a purchase on an e-commerce platform. However, 47% of them make a purchase with the insecurity that the product they ordered online may not arrive. The products they buy the most are clothing, electronic devices, and cosmetics. The variables they consider when choosing a product online are the price, the product description, and the image. Among purchasing trends, gender was not observed to be a determining factor in online purchases.

CONCLUSIONS: Young people are more involved with social networks and participate more in online shopping. New market structures compel companies to modify their distribution channels and the products they offer to address new forms of purchasing through e-commerce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alberto Pérez Fernández, Universidad Autónoma del Carmen

    Doctor en economía agrícola por la Universidad Autónoma Chapingo. Desde enero de 2015 es profesor investigador de la Facultad de Ciencias Económicas- Administrativas de la Universidad Autónoma del Carmen. 

  • David Martínez Luis, Universidad Autónoma del Carmen

    Doctor en Ciencias en Economía Agrícola. Profesor de tiempo completo. Área de estudio: economía y desarrollo económico.

  • Giovanna Patricia Torres Tello, Universidad Autónoma del Carmen

    Doctora en Estudios Sociales. Profesora de tiempo completo del área de Administración.  Áreas de estudio: empresas , organización laboral.

References

Alemán, R. P. F., Morales, A. P. y Gisbert, C. V. (2023). Los jóvenes universitarios ante el comercio online: dimensiones estratégicas para la industria publicitaria desde el proceso de compra, la confianza y la satisfacción. Vivat Academia. Revista de comunicación, 126, 1-23. http://doi.org/10. 15178/va.2023.e1468

Araya, G., S., Riffo, E. y Salazar C. C. (2023). Incidencia de la expectativa de esfuerzo y la expectativa de desempeño en la satisfacción laboral y compromiso organizativo de usuarios de plataformas digitales. Revista Ibérica de Sistemas e tecnología de Informação. E57(04), 166-176. https://www.proquest.com/docview/2828438667?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true&sourcetype=Scholarly%20Journals

Campos, S. M. N., Ramos, N. P. M. y Moreno, G. A. J. (2020). Realidad virtual y motivación en el contexto educativo: estudio Bibliométrico de los últimos veinte años de Scopus. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 47-60. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.04

Cristóbal Fransi, E. (2005). Efectos del diseño de la tienda virtual en el comportamiento de compra: tipificación del consumidor online. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 11(1), 203-221. https://www.redalyc.org/pdf/2741/274120423010.pdf

Chen, T. (2022). El uso de las redes sociales como herramientas de marketing y su impacto en la compra en línea entre los universitarios de la ciudad china de Nanjing, 2020. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 80, 389- 401. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1740

Fuentes, R.C. E. (2023). Reconfiguración de entornos personales de aprendizajes en educación Superior. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(71). https://orcid.org/0000-0002-0304-3415

García, H. M. (2023). Influencia de los medios online en la adicción a las compras compulsivas. SIGNUM. Revista internacional de Investigación en Eventos, Protocolo y Relaciones institucionales, 2(1), 1- 17. https://publicaciones.protocoloimep.com/signum/article/view/19/16

González, F. B. y De la Villa Moral, J. M. (2024). Compra compulsiva online y offline y su relación con la ansiedad estado-rasgo y la impulsividad. Psicología conductual. Revista internacional de psicología clínica y de la salud. 32(2), 249-267. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9680213

Hurtado, D. R. A. y León, S. D. A. (2023). Impacto del marketing digital en la decisión de compra del consumidor de ropa de niños en la ciudad de Trujillo 2022. [Tesis. Universidad Privada Antenor Orrego]. https://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12759/16492/REP_RUBEN.HURTADO_DANICA.LEON_IMPACTO.DEL.MARKETING_removed.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2023) Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2022. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2022/#informacion_general

Mercado, K. E., Perez, C. B. Castro, L. A. y Macias, A. (2019). Estudio cuantitativo sobre el comportamiento del consumidor en las compras en línea. Información tecnológica, 30(1), 109-120, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100109

Munoz, M., Fernández, P. J. y Sanchez F. (2019). Comportamiento de compra racional y compulsiva de los jóvenes estudiantes en los centros comerciales, Revista Academia y Negocios, 5(01), 1-28, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3432081

Núñez, N. G. L., Tejada, Y. S. L. y Zambrano, S. J. L. (2022). El uso de computador, las redes sociales y las nuevas tecnologías en los adolescentes y jóvenes: un análisis desde perspectiva. Revista Universidad y Sociedad, 14(S3), 456-475. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2976

Paredes, A. A. M. y Solís T. S. (2023) Factores que influyen en el comportamiento de compra en línea en Retos, Perspectivas y Tendencias del Marketing. 1ed., 196 pp. IKSAD Publishing house. https://iksadyayinevi.com/wp-content/uploads/2023/08/RETOS-PERSPECTIVAS-Y-TENDENCIAS-DEL-MARKETING.pdf#page=102

Quevedo, R. F. (2011). La prueba de ji-cuadrado. Estadística aplicada a la investigación en salud, XI(12), 1-5. doi: http://dx.doi.org/10.5867/medwave.2011.12.5266

Sánchez-Otero, J. (2023). Introducción a la estadística no paramétrica y al análisis multivariado. Giro Reactivo Impresión, USA. 290 p.

Selman, H. (2017). Marketing digital. Ibukku. E- book https://ibukku.com/collections/libros/products/marketing-digital

Trejos, G. C. A., Quiroz, R. D. F. y Ramírez, L.A.S. (2024). Aumento del e-commerce en jóvenes en las plataformas digitales: revisión sistemática. Revista Temario Científico 4(1), 1-24. https://doi.org/10.47212/rtcAlinin.2.124.2

Vasilica-Maria, M. (2021). Factores que afectan la intención de compra de los consumidores de moda en el comercio electrónico. Revista de Investigación SIGMA, 09(1), 84- 96. https://doi.org/10.24133/sigma.v9i01.2628

Downloads

Published

2025-08-19

How to Cite

Pérez Fernández, A., Martínez Luis, D. ., & Torres Tello, G. P. (2025). Youth and e-commerce purchasing trends. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 31(90), 196-207. https://doi.org/10.19136/hitos.a31n90.6355