Impact of the social programs of the State Social Development Secretariat (SEDESOL) from 2018-2022, on poverty in the State of Yucatan.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a30n88.6344

Keywords:

Social programs, Linear regression, Poverty, Public policies.

Abstract

OBJECTIVE: To describe the impact of the programs implemented by SEDESOL on the levels of poverty that occur in the state of Yucatan.

MATERIAL AND METHOD: The research approach was quantitative, correlational type, since the statistical information of the social programs that the state SEDESOL has implemented from 2018-2022 was obtained, identifying the beneficiaries, in order to facilitate their analysis, the linear regression was carried out for which the SPSS statistical package was used.

RESULTS: The variables that can have the greatest impact on reducing poverty are increasing people's access to health services, as well as granting more social credits to people to boost their activities.

CONCLUSIONS: Trying to reduce poverty with the programs is possible, as long as it is thought in improving education, health services, food, and access to better income, but it also requires constant monitoring, as well as a correct implementation, to truly benefit those who really need it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Antonio Moo Novelo, Universidad Tecnológica Metropolitana

    Doctor en Políticas Públicas. Universidad Tecnológica Metropolitana, Profesor de Asignatura. 

References

Abramo, L., Cecchini, S. y Morales, B. (2019). Programas sociales, superación de la pobreza e inclusión laboral: aprendizaje desde América Latina y el Caribe, Santiago de Chile, Editorial CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/7d9fb18f-1be1-4e0e-9125-0e3de35b5bc7/content

Altimir, O. (2013). Indicadores de desigualdad de mediano plazo en América Latina, Santiago de Chile, Editorial (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/4b10723a-4222-43e6-8eee-246ac8caa9ca/content

Badillo, P. (2023). Los programas de transferencias condicionadas en México: Progresa-Oportunidades-Prospera (1997-2019). Revista de Estudios Regionales Nueva Época 1(1), 40-62. https://doi.org/10.59307/rerne1.16.

Boltvinik, J. y Damián, A. (2020). Medición de la pobreza de México: análisis crítico comparativo de los diferentes métodos aplicados. Recomendaciones de buenas prácticas para la medición de la pobreza en México y América Latina, serie Estudios y Perspectivas, Ciudad de México, Editorial CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45555/1/S2000335_es.pdf

Cárdenas, G. E., Michel, R. M. (2018). Descripción de las teorías del desarrollo económico y desigualdad. Tiempo económico. Universidad Autónoma Metropolitana, 12(40), 53-64. https://tiempoeconomico.azc.uam.mx/wp-content/uploads/2020/01/40te3.pdf

Campos, R. M., Delgado, V. H. y Medina, E. (2020). Política social y combate a la pobreza en México, análisis de la cartilla social. Gestión y política pública. 29(2), 55-386. DOI: https://doi.org/10.29265/gypp.v29i2.777

CONEVAL. (2020). Medición de la pobreza 2016-2018. https://www.coneval.org.mx/Medicion/MP/Paginas/Pobreza_2020.aspx

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL], (2018). Medición de la pobreza por ingresos: actualización metodológica y resultados, Santiago de Chile Editorial CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44314-medicion-la-pobreza-ingresos-actualizacion-metodologica-resultados

Garza, J. (2016). Los determinantes de la pobreza en los estados mexicanos en la frontera con Estados Unidos. Estudios fronterizos, 17(33),

https://doi.org/10.21670/ref.2016.33.a06

Giménez, C. y Valente, X. (2016). Una aproximación a la pobreza desde el enfoque de capacidades de Amartya Sen, Provincia (35), 99-149. http://saber.ucv.ve/bitstream/10872/22623/1/Gimenez%20y%20Valente.%20Una%20aproximaci%C3%B3n%20a%20la%20pobreza%20desde%20el%20enfoque%20de%20capacidades%20de%20Amartya%20Sen.pdf

Mayorga, A. (2018). Debates contemporáneos sobre la pobreza: entre causas, representaciones y programas sociales. Trabajo social 20(I), 163-193. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2256-54932018000100163

Marina, J. A., Gerónimo, V. M. y Pérez, J. M. (2018). Efectos de la pobreza y de los factores sociodemográficos en la educación superior: Un modelo probit aplicado a México. Nova Scientia, 10(20), 539-568. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-07052018000100539&script=sci_abstract

Muñoz, J. P. (2015). La pobreza y las políticas públicas: del referencial global al sectorial. Cuadernos del CENDES, 32(88), 99-119. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40341007005

Parker, W. (2019). La evaluación de progresa-oportunidades-prospera: logros después de veinte años y retos para el futuro. En Hernández Licona, Gonzalo, De la Garza, Thania, Zamudio, Janet. y Yaschine, Iliana (Ed.) (2019). El Progresa-Oportunidades-Prospera, a 20 años de su creación. Ciudad de México: CONEVAL.

Ponce, M. G. (2018). Medición de pobreza multidimensional de la iniciativa en pobreza y desarrollo humano. Revista de Ciencias Sociales, 24(4), 98-109. https://www.redalyc.org/journal/280/28059581008/28059581008.pdf

Ravallion, M. (2016). Toward better global poverty measures. Journal of Economic Inequality, 14. https://doi.org/10.1007/s10888-016-9323-9.

Stezano, F. (2021). Enfoques, definiciones y estimaciones de pobreza y desigualdad en América Latina y el Caribe: un análisis crítico de la literatura, Documentos de Proyectos, Ciudad de México, Editorial CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46405-enfoques-definiciones-estimaciones-pobreza-desigualdad-america-latina-caribe-un

Vera, F. (2019). La pobreza en México, un estudio con gráficas dirigidas acíclicas. Revista de Ciencias Sociales, 13(47), 130-152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7390831

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Moo Novelo, C. A. (2024). Impact of the social programs of the State Social Development Secretariat (SEDESOL) from 2018-2022, on poverty in the State of Yucatan. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 30(88), 257-273. https://doi.org/10.19136/hitos.a30n88.6344