Water Scarcity: Day Zero in the UNEVE Community - Strengthening a Water Culture
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a30n88.6335Keywords:
Scarcity, Water, Culture, Day zero, Sustainable Development Goals.Abstract
OBJECTIVE: To promote and raise awareness within the student community about water culture to delay the arrival of Day Zero and thereby contribute to the recommendations outlined in the Sustainable Development Goals (SDGs).
MATERIAL AND METHOD: This research was conducted using a quantitative approach with an exploratory scope. It focuses on an issue that has not yet been addressed in the context, and its results will serve as a precedent for broader and more in-depth studies. The population studied includes administrative staff, faculty, and students from the Humanities-Business undergraduate program.
RESULTS: The findings highlight the urgent need for environmental education focused on water culture. It is imperative for the university community to strengthen strategies and implement actions to mitigate the problem.
CONCLUSIONS: Updating academic programs within educational institutions presents an opportunity to incorporate content that encourages reflection on Day Zero and the importance of a water culture.
Downloads
References
Benarroch, A., Rodríguez, M. y Ramírez, A. (2022). Conocimientos del profesorado en formación inicial sobre la nueva cultura del agua. Enseñanzas de la ciencia, 40(2) 147-166 https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3554
Bohne, A., Bruckmann, M. y Martínez, A. (2019). El desarrollo sustentable en las instituciones de educación superior: un verdadero desafío. Revista Digital Universitaria, 20(5), http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n5.a3
Costa, P. (2021). Manual crítico de cultura ambiental. Madrid: Editorial Trotta.
Fondo para la comunicación y la educación ambiental, A.C. (2017). A qué llamamos cultura del agua y por qué es importante. https://agua.org.mx/a-le-llamamos-cultura-del-agua-importante/
Gómez, M. (2024). Ciudad y Metrópoli: aproximaciones desde el Objetivo de Desarrollo Sostenible 6. Agua limpia y saneamiento. ODS: Número 6, Agenda 2030-ONU. Estudios de La Ciénega, (07), 33-42. https://revistaestudiosdelacienega.com/ojs/index.php/rec/article/view/92
González, J., Vázquez, J. y Mejía, C. (2018). Responsabilidad Social Empresarial. México: Tecnológico de Monterrey.
Hernández, C. y Mundo, V. (2024). Escasez del agua, salud y bienestar. Revista de Educación Bioquímica, 43(1), 39-41. https://www.medigraphic.com/pdfs/revedubio/reb-2024/reb241e.pdf
ISO 26000 (2010). Norma Internacional. Guía de responsabilidad social. https://americalatinagenera.org/wp-content/uploads/2014/09/U4ISO26000.pdf
Luna, O. y Grieger, C. (2015). El agua en México. Cuadernos de Divulgación Ambiental. Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales. https://biblioteca.semarnat.gob.mx/janium/Documentos/Ciga/Libros2013/CD002245.pdf
Morales, C., Teutli, E., Martínez, V., Castillo, L. y Linares, I. (2023). El estrés hídrico en México: Retos, estrategias y tendencias futuras de cómo enfrentar el día cero. Diotima, Revista Científica de Estudios Transdisciplinaria, 8(23), 1-9. https://agua.org.mx/wp-content/uploads/2023/06/El-estres-hidrico-en-Mexico-retos-estrategias-y-tendencias-futuras-de-como-enfrentar-el-dia-cero-Revista-Diotima.pdf
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas Santiago. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Oliveros, M. (2016). El balance social como herramienta de responsabilidad social empresarial. Una aproximación teórica. Sapienza Organizacional. 3(6), 93-106. https://www.redalyc.org/journal/5530/553056828005/
Ortega. D. y Peña. A. (2016). Análisis crítico de las campañas de comunicación para fomentar la “cultura del agua” en México. Revista Comunicación y Sociedad. (26), 223-246. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2016000200223
Peña, J. (2012). Crisis del agua. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Ramírez, A. (2023). La conciencia cultural, una herramienta poderosa en la gestión de riesgos. Forbes México. https://www.forbes.com.mx/la-conciencia-cultural-como-una-herramienta-de-la-gestion-de-riesgos/
Rayas, J. (2023). Educación ambiental, agua y cambio climático. Nuevos escenarios. El papel de la escuela y los profesores en la orientación sobre el uso sustentable del agua, la energía y el cambio climático en la educación ambiental. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/bdh/files/2023/11/Educacion-ambiental-agua-y-cambio.pdf
Romero, E. y Romero, L. (2020). Estrés hídrico y escasez del agua: ¡No al día cero del agua! Revista Glosa de Divulgación, 8(14), 28-30. https://www.researchgate.net/profile/elizabeth-teresita-romero-guzman/publication/341322998_estres_hidrico_y_escasez_del_agua_no_al_dia_cero_del_agua/links/5ebac13592851c11a861345d/estres-hidrico-y-escasez-del-agua-no-al-dia-cero-del-agua.pdf
Tagle, D. (2014). La crisis multidimensional del agua en la Ciudad de León, Guanajuato. Editorial Miguel Ángel Porrúa.
UNESCO. (2021). Abordar la escasez y la calidad del agua. https://es.unesco.org/themes/garantizar-suministro-agua/hidrologia/escasez-calidad
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International