Measuring Customer Satisfaction on the Quality of Financial Services in the most Populous Cities of the Oaxacan Isthmus Interoceanic Corridor
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a30n86.6315Keywords:
Service quality, Client satisfaction, Competitive advantage.Abstract
OBJECTIVE: To evaluate the level of customer satisfaction with respect to the quality of financial services offered in the five most populated cities of the Oaxacan Isthmus Interoceanic Corridor.
MATERIAL AND METHOD: The methodology used to measure the quality of service is the Service Performance Model (SERVPERF) proposed by Cronin and Taylor (1992) designed to capture the client's perception of the performance of the service received. A standardized questionnaire composed of 12 items was used; a total of 920 surveys were applied to the populations of Ciudad Ixtepec, Juchitán, Tehuantepec, Salina Cruz and Matías Romero. For the analysis of the information, descriptive statistics were used in the SPSS-21 statistical program.
RESULTS: The derivations obtained show the following levels of approval per element: 69.07% for the tangible element, 56.57% for the reliability element, 53.47% for responsiveness, 59.24% for safety and 52.65% for empathy.
CONCLUSIONS: The findings obtained from the average evaluation of the five most populated cities of the Oaxacan Isthmus Interoceanic Corridor indicate that 58.20% of the respondents, are satisfied with the quality of the financial services received.
Downloads
References
Arellano-Díaz, H. O. (2017). La calidad en el servicio como ventaja competitiva. Dominio de las Ciencias, 3(2), 72–83. https://doi.org/10.23857/dc.v3i3%20mon.627
Brown, M. G. (2020). Keeping Score: Using the Right Metrics to Drive World Class Performance. CRC Press. https://doi.org/10.4324/9780429272981
Bustamante, M. A., Zerda-Barreno, E. R., Obando, F., y Tello-Sánchez, M. G. (2020). Fundamentos de calidad de servicio, el modelo Servqual. Empresarial, 13(2), 1–15. https://doi.org/10.23878/empr.v13i2.159
Cronin, J. J., y Taylor, S. A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3), 55–68. https://doi.org/10.1177/002224299205600304
Cruz, F. de J., González, A. y Valenzo, M. A. (2021). Evaluación de la Percepción de la Calidad de los Servicios Telefónicos en la Región Istmo del Estado de Oaxaca. Revista de Gestión Empresarial y Sustentabilidad, 7(1), 1–17. https://rges.umich.mx/index.php/rges/article/view/66
Díaz, G. A., Quintana, M. D. y Fierro, D. G. (2021). La competitividad como factor de crecimiento para las organizaciones. INNOVA Research Journal, 6(1), 145-161. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n1.2021.1465
Guatzozón, M., Canto, A. M. y Pereyra, A. (2020). Calidad en el servicio en micronegocios del sector artesanal de madera en una comisaría de Mérida, México. Ingeniare: Revista Chilena de Ingeniería. 28(1): 120-132. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052020000100120.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
Hitt, M. A., Ireland, R. D. y Hoskisson, R. E. (2015). Administración estratégica: competitividad y globalización: conceptos y casos. Cengage Learning Editores, SA de CV.
Ibarra Morales, L. E. y Casas Medina, E. V. (2015). Aplicación del modelo Servperf en los centros de atención Telcel, Hermosillo: una medición de la calidad en el servicio. Contaduría Y Administración, 60(1), 229–260. http://dx.doi.org/10.1016/S0186-1042(15)72153-4
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2021). Encuesta Nacional de Inclusión Financiera (ENIF) 2021. https://www.inegi.org.mx/programas/enif/2021
Ismail, A. y Yunan, Y. M. (2016). Service quality as a predictor of satisfaction and customer loyalty. Scientific Journal of Logistics, 12(4), 269-283. https://www.researchgate.net/publication/311494087_SERVICE_QUALITY_AS_A_PREDICTOR_OF_CUSTOMER_SATISFACTION_AND_CUSTOMER_LOYALTY
Jaráiz, E. y Pereira, M. (2014). Guía para la realización de estudios de análisis de la demanda y de evaluación de la satisfacción de los usuarios. Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas. Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL). https://funcionpublica.digital.gob.es/dam/es/portalsefp/gobernanza-publica/calidad/Metodolog-as-y-Guias/Guia-AD-ES/Guia_ADyES_2014.pdf
Mirabal, M. A. (2021). Calidad de Servicio. Revista Científica Compendium, 24(46). https://revistas.uclave.org/index.php/Compendium/article/view/3859
Miranda, M. B., Chiriboga, P. A., Romero, M. L., Tapia, L. X. y Fuentes, L. S. (2021). La calidad de los servicios y la satisfacción del cliente, estrategias del marketing digital. Caso de estudio hacienda turística rancho los emilio´s. Alausí. Dominio de Las Ciencias, 7(4), 1430–1446. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2179
Monroy, M. A. (2015). Análisis teórico de los modelos sobre la calidad en el servicio percibido. Ciencia Desde El Occidente, 2(1), 81–91. https://biblat.unam.mx/hevila/CienciadesdeelOccidente/2014-2015/vol2/no1/6.pdf
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. y Berry, L.L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
Rubio, L., y Baz, V. (2015). El poder de la competitividad. DIDAC.
Sánchez, M. y Sánchez, M. C. (2016). Medición de la calidad en el servicio, como estrategia para la competitividad en las organizaciones. Revista Ciencia Administrativa, 2(Julio-diciembre), 110–117. https://www.uv.mx/iiesca/files/2017/03/11CA201602.pdf
Shah, S. N. U., Jan, S. y Baloch, Q. B. (2018). Role of service quality and customer satisfaction in firm's performance: Evidence from Pakistan hotel industry. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 12(1), 167-182. https://hdl.handle.net/10419/188340
Silva-Treviño, J. G., Macías-Hernández, B. A., Tello-Leal, E. y Delgado-Rivas, J. G. (2021). La relación entre la calidad en el servicio, satisfacción del cliente y lealtad del cliente: un studio de caso de una empresa comercial en México. Ciencia UAT, 15(2), 85-101. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78582021000100085
Usman, M., Shafiq, M., Savino, M., Rashid, Z., Yehya, M. I., Naqvi, A. A., Iqbal, S. y Menano, M. (2019). Investigating the role of QMS implementation on customers’ satisfaction: A case study of SMEs. IFAC-PapersOnLine. 52(13), 2032-2037. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.11.504
Zeithaml, V. A., Bitner, M. y Gremler, D. D. (2016). Marketing de servicios: un enfoque de integración del cliente a la empresa. McGraw-Hill.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Como requisito del manuscrito, se solicita al autor la Carta de Cesión de Derechos de Autor, para que la Revista tenga los derechos de publicación y para evitar plagios. POLÍTICAS DE PLAGIO El Consejo Editorial de la Revista HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, tiene la autoridad de rechazar en el proceso de revisión, todo manuscrito que no tenga la citación adecuada en los documentos consultados en su trabajo de investigación científica, lo cual puede considerarse como conductas de plagio. Asimismo, los dictaminadores realizan la revisión de plagio mediante software especializado, como es iThenticate, entre otros. POLÍTICAS DE DERECHOS DE AUTOR Los autores que tengan publicaciones en la revista, aceptan los siguientes términos: • En el momento que el manuscrito sea aceptado, el autor cede los derechos de autor a la Revista HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS,•Los autores podrán realizar acuerdos adicionales de distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado (p. ej.: incluirla en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. • Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo de investigación en internet (p. ej.: archivos institucionales o personales) lo que permitiría intercambios de mayor beneficio para aumentar la citación de la obra publicada. Esta obra está bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-4.0 Internacional.