Dignidad y ética, su alcance en responsabilidad social para formar profesionistas y emprendedores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a31n89.6242

Keywords:

Multidisciplinarity, dignity, ethics, human rights, responsibility

Abstract

The study is developed on the usefulness of multidisciplinarity in the teaching of the subjects that make up the curriculum of the degrees in administration, accounting and business; focusing on working on dignity and human rights as key elements so that graduates of these degrees consider the importance of their actions, as well as the role they play in daily life as human beings and professionals. Graduates in professional practice present behavioral errors reproducing attitudes implanted by custom, which does not allow them to perceive them and, therefore, they are prevented from making changes in their actions; Having professional training that is based on the study of human rights, ethics and dignity will allow them to have tools to perceive the scope and meaning of the sustainable development objectives. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Irma López Espinosa, Universidad Estatal del Valle de Ecatepec

    Doctora en Derecho Civil. Docente en la Universidad Estatal del Valle de Ecatepec en la Licenciatura en Humanidades Empresa. 

  • Irene Vázquez Ibarra, Universidad Estatal del Valle de Ecatepec

    Doctora en Dirección de Organizaciones. Docente en la Universidad Estatal del Valle de Ecatepec en la Licenciatura en Humanidades Empresa. 

References

Ayala, F. (2023). La biología precede, la cultura trasciende. Revista UNAM ¿cómo ves?, 32. https://docplayer.es/67782668-La-biologia-precede-la-cultura-trasciende-francisco-j-ayala.html

Cervantes, L. (2016). La enseñanza del derecho. Revista Heurística Jurídica, 46. htttp://erevistas.uacj.mx/php/heurística/article/view/1229

García Romero, H. (2014). Bioética General. Trillas.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill

Organización Internacional de Estandarización. (2023). ISO 26000. Responsabilidad Social. https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/archive/pdf/en/iso_26000_project_overview-es.pdf

Jimenez, P. (2016). Interpretando las perspectivas del desarrollo sustentable. En P. A. Hernández. Desarrollo Sustentable. p.28. De Laurel.

Martínez, P., Escobedo, H. y García, M. (2012). Responsabilidad Social aproximación conceptual. En A. B. Montoya y R. P. Martínez. Responsabilidad Social Empresarial. Una respuesta ética ante los desafíos globales. Chihuahua, Mex. Rood Consultoría comunicación.

Moreno, M. L. y Arrieta, D. (2018). Gestión de las organizaciones desde la responsabilidad social. Durango, Mexico. Ecorfan

Organicación de las Naciones Unidas. (2015). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sotenible, una oportunidad para América Latina y el Caribe . Comisión Económica para Ámerica Latina y el Caribe (CEPAL), 27-47. https://www.gob.mx/agenda2030

Raufflet. E., Portales, L., García, C., Lozano, J. F. y Barrera, E. (2017). Responsabilidad, ética y sostenibilidad empresarial. México. Pearson

Reyes I. (7 de noviembre de 2017). La Responsabilidad Social bajo la norma internacional ISO 26000. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/opinion/La-Responsabilidad-Social-bajo-la-norma-internacional-ISO-26000-20171106-0138.html

Valle, A. (2014). Arbitraje Médico. Trillas.

Viñas, M. (2021). Retos y posibilidades de la educación híbrida en tiempos de pandemia. Plurentes. Artes y Letras, (12)27. https://doi.org/10.24215/18536212e027

Downloads

Published

2025-03-10

How to Cite

López Espinosa, I., & Vázquez Ibarra, I. (2025). Dignidad y ética, su alcance en responsabilidad social para formar profesionistas y emprendedores. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 31(89), 70-83. https://doi.org/10.19136/hitos.a31n89.6242