Dignity and ethics, their scope in social responsibility to train professionals and entrepreneurs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a31n89.6242

Keywords:

multidisciplinarity, dignity, human rights, responsibility, social being.

Abstract

OBJECTIVE: To show the usefulness of multidisciplinarity in the teaching of the subjects that make up the curriculum of the bachelor's degrees in administration, accounting and business, based on dignity and human rights as important elements in acting as human beings and professionals.

MATERIAL AND METHOD: The study was carried out using the qualitative approach, case study; applying an interview with open questions to eighth semester students of the bachelor's degree in humanities and business, who are about to graduate.

RESULTS: Social responsibility corresponds to companies for the care of the environment; they are unable to describe the various aspects that are the subject of this, so it is difficult for them to relate it to dignity, ethics and human rights, they have the notion of these concepts, but refrain from locating them as tools to perceive the scope and meaning of the objectives of sustainable development.

CONCLUSIONS: The study population does not reach to perceive issues related to social responsibility, in addition they do not identify the importance of dignity, ethics, human rights in their environment as social beings and their contribution to the achievement of a just society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Irma López Espinosa, Universidad Estatal del Valle de Ecatepec

    Doctora en Derecho Civil. Docente en la Universidad Estatal del Valle de Ecatepec en la Licenciatura en Humanidades Empresa. 

  • Irene Vázquez Ibarra, Universidad Estatal del Valle de Ecatepec

    Doctora en Dirección de Organizaciones. Docente en la Universidad Estatal del Valle de Ecatepec en la Licenciatura en Humanidades Empresa. 

References

Ayala, F. (2023). La biología precede, la cultura trasciende. Revista UNAM ¿cómo ves?, 32. https://docplayer.es/67782668-La-biologia-precede-la-cultura-trasciende-francisco-j-ayala.html

Cervantes, L. (2016). La enseñanza del derecho. Revista Heurística Jurídica, 46. htttp://erevistas.uacj.mx/php/heurística/article/view/1229

García Romero, H. (2014). Bioética General. Trillas.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill

Organización Internacional de Estandarización. (2023). ISO 26000. Responsabilidad Social. https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/archive/pdf/en/iso_26000_project_overview-es.pdf

Jimenez, P. (2016). Interpretando las perspectivas del desarrollo sustentable. En P. A. Hernández. Desarrollo Sustentable. p.28. De Laurel.

Martínez, P., Escobedo, H. y García, M. (2012). Responsabilidad Social aproximación conceptual. En A. B. Montoya y R. P. Martínez. Responsabilidad Social Empresarial. Una respuesta ética ante los desafíos globales. Chihuahua, Mex. Rood Consultoría comunicación.

Moreno, M. L. y Arrieta, D. (2018). Gestión de las organizaciones desde la responsabilidad social. Durango, Mexico. Ecorfan

Organicación de las Naciones Unidas. (2015). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sotenible, una oportunidad para América Latina y el Caribe . Comisión Económica para Ámerica Latina y el Caribe (CEPAL), 27-47. https://www.gob.mx/agenda2030

Raufflet. E., Portales, L., García, C., Lozano, J. F. y Barrera, E. (2017). Responsabilidad, ética y sostenibilidad empresarial. México. Pearson

Reyes I. (7 de noviembre de 2017). La Responsabilidad Social bajo la norma internacional ISO 26000. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/opinion/La-Responsabilidad-Social-bajo-la-norma-internacional-ISO-26000-20171106-0138.html

Valle, A. (2014). Arbitraje Médico. Trillas.

Viñas, M. (2021). Retos y posibilidades de la educación híbrida en tiempos de pandemia. Plurentes. Artes y Letras, (12)27. https://doi.org/10.24215/18536212e027

Downloads

Published

2025-03-10

How to Cite

López Espinosa, I., & Vázquez Ibarra, I. (2025). Dignity and ethics, their scope in social responsibility to train professionals and entrepreneurs. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 31(89), 70-83. https://doi.org/10.19136/hitos.a31n89.6242