Fair Trade in a Digital Environment from the Urban Perspective in Merida, Yucatan, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a29n85.6035

Keywords:

Electronic commerce, Faair trade, Consumer behavior, Digital environment, Digital media.

Abstract

OBJECTIVE: To know the familiarity of the inhabitants of the urban areas of Mérida, Yucatán, Mexico, to buy by digital means, fruit and vegetables from fair trade, and to have an appropriate marketing channel with the new generations.

MATERIAL AND METHOD: A research with a quantitative approach and exploratory scope, as well as a cross-sectional design, was determined. Due to the type of data used, the paradigm to be used is quantitative, through the collection and analysis of measurable information.

RESULTS: The population studied gave indications of being technologically literate, that is, the majority incorporate the use of the Internet and Information and Communication Technologies (ICT) in their daily lives, being Generation Z and Millennials, the ones that have the most knowledge of these.

CONCLUSIONS: Digital consumption is no longer under discussion, it is increasingly common that these consumer behaviors become inherent to the lifestyle, that´s why it is important to incorporate this activity into the fair trade of agricultural products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mireya Noemi Hernández Islas, Universidad Autónoma de Yucatán

    Maestra en Administración de Negocios.

  • Gina Estefanía Godínez Molina, Universidad Autónoma de Yucatán

    Maestra en Gestión de la Mercadotecnia.

  • Annel Jhoana Cruz Chim, Universidad Autónoma de Yucatán

    Estudiante de la Licenciatura en Mercadotecnia y Negocios Internacionales.

References

Abad, L. (2014). Diseño de programas de e-inclusión para alfabetización mediática de personas mayores. Comunicar, 42, 173-180. https://doi.org/10.3916/C42-2014-17

Arizal, A. F., Bermúdez, F. A. y Botero, I. D. (2021). Plataforma para el comercio electrónico directo de productos agrícolas [Tesis de pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Institucional UCC. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/34563

Auger, P., Devinney, T.M. (2007). Do What Consumers Say Matter? The Misalignment of Preferences with Unconstrained Ethical Intentions. Journal of Business Ethics, 76, 361–383. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9287-y

Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria.

Barykin, S. Y., Kapustina, I. V., Kirillova, T. V., Yadykin, V. K. & Konnikov, Y. A. (2020). Economics of digital ecosystems. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 1–16. https://doi.org/10.3390/joitmc6040124

Biel, R. (2014). Visioning a Sustainable Energy Future: The Case of Urban Food-Growing. Theory, Culture & Society, 31(5), 183–202. https://doi.org/10.1177/0263276414536624

Bravo, F. (2018). Evaluación del “comercio electrónico” como canal de comercialización para productos de la agricultura familiar campesina. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/151215

Carrigan, M. and de Pelsmacker, P. (2009). Will ethical consumers sustain their values in the global credit crunch? International Marketing Review, 26(6), pp. 674-687. https://doi.org/10.1108/02651330911001341

Casalet, M. (2021). The uncertain future of Digitization in Mexico: Can It Take Off? Economía Teoría y Práctica, 45–68. https://doi.org/10.24275/ETYPUAM/NE/E052020/Casalet

Charles, L., Xia, S. y Coutts, A. (2022). Digitalization and Employment, International Labour Organization Review. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_854353.pdf

Christensen, M. (1997). The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston, MA: Harvard Business School Press. https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=46

Dini, M., Gligo N. & Patiño, A. (2021). Transformación digital de las MIPYMES: elementos para el diseño de políticas. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/47183

García, I. (2018). El comercio electrónico en el sector oleícola: un caso de estudio. Universidad de Jaén. Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas. España. https://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/9468/1/TFG_COMERCIO_ELECTRNICO.pdf

Gutiérrez, M. G., Magaña, M. A., Zizumbo, D. & Ballina, H. (2019). Diversidad agrícola y seguridad alimentaria nutricional en dos localidades Mayas de Yucatán. Acta universitaria, 29, e1996. https://doi.org/10.15174/au.2019.1996

Martin, M. (2008). La teoría de las generaciones de Ortega y Gasset: una lectura del siglo XXI. Tiempo y espacio, (20), 98-110. https://doi.org/10.22320/rte.vi20.1736

Müggenburg, V. y Pérez, I. (2015). Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. UNAM. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2007.1.469

Pita, G. E. C. (2018). Las TICs en las empresas: evolución de la tecnología y cambio estructural en las organizaciones. Dominio de las Ciencias, 4(1), 499-510. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6313252

Punguil, F. (2020). Implementación de un sistema de información web para optimizar la gestión de insumos agrícolas de la empresa “el granjero”. Universidad Agraria del Ecuador. http://181.198.35.98/Archivos/PINGUIL%20PINGUIL%20FRANCISCO%20GEOVANNY.pdf

Díaz-Sarmiento, C., López-Lambraño, M. & Roncallo-Lafont, L. (2017). Entendiendo las generaciones: una revisión del concepto, clasificación y características distintivas de los baby boomers, X y millennials. Clío América, 11(22). https://doi.org/10.21676/23897848.2440

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.

López, N. & Rubio, L. G. (2021). Trends in youth behaviour change in the face of the media: Millennials vs Generation Z. Estudios Sobre El Mensaje Periodistico, 27(2), 543–552. https://doi.org/10.5209/ESMP.70170

Luque-Ortiz, S. (2021). Estrategias de marketing digital utilizadas por empresas del retail deportivo. Revista CEA, 7(13). https://doi.org/10.22430/24223182.1650

Sadekin, N. Rita, A. y Alam, M. (2021). Contribution of fair trade in sustainable development. ISBN: 978-3-319-71060-0. https://doi.org/10.1007/978-3, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4014783

Sánchez, C. (2018). Comercio justo y economía social y solidaria: historia y evolución de sus instituciones de fomento. Equidad y Desarrollo, (30), 149-172. http:// dx.doi.org/10.19052/ed.4216

Senovilla, L. y Rodríguez, A. (2021). Aplicación del marketing digital a una causa social. Universidad de Valladolid. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. España. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/46889/TFG-E-1199.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Smeets, M. (2021). Adapting to the digital trade era, challenges and opportunities (WTO). https://www.wto.org/english/res_e/publications_e/adtera_e.htm

Santes, R. M., Navarrete, M. del C. y García, C. (2017). Marketing digital para los consumidores del siglo XXI. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 23(65), 24-37. https://doi.org/10.19136/hitos.a0n65.1819

Yamoah, F. A., Duffy, R., Petrovici, D. & Fearne, A. (2016). Towards a framework for understanding fairtrade purchase intention in the mainstream environment of supermarkets. Journal of Business Ethics, 136(1), 181–197. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2509-9

Downloads

Published

2023-09-26

Issue

Section

Artículo Original

How to Cite

Hernández Islas, M. N., Godínez Molina, G. E., & Cruz Chim, A. J. (2023). Fair Trade in a Digital Environment from the Urban Perspective in Merida, Yucatan, Mexico. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 29(85), 361-374. https://doi.org/10.19136/hitos.a29n85.6035