Cultural and Organizational Climate Factors Modifiers of the Performance of the University Academic Worker: an Adjusted Structural Model
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a29n83.5667Keywords:
Multivariate analysis, Organizational culture, Organizational climate, Professional performance, Structural equations.Abstract
OBJECTIVE: Identify and select factors of the organizational climate and culture variables that affect university teaching performance to develop an information collection instrument and verify that the instrument measures and adjusts to partial and integral conceptual models.
MATERIAL AND METHOD: Non-experimental quantitative cross-sectional research at a confirmatory correlational level. An information collection instrument was designed and elaborated based on the empirical evidence found in a literary review and the state of the art of the investigated variables. After carrying out the validation of experts and a pilot to 67 university professors, it was determined through the SPSS software ver. 24, the reliability of the instrument and the multivariate analysis. The structure of the instrument was adapted, proceeding to the field investigation with a sample of 257 cases using the AMOS ver. software. 24, the structural model of the study was made by adjusting the model and checking its discriminant validity.
RESULTS: The calculations obtained through the analysis of structural equations showed that, implicitly, the constructs established in the models reflect the items in the questionnaire.
CONCLUSIONS: The instrument designed and built reflects the dimensions that are being measured, confirming that the study model can be used in further research.
Downloads
References
Alcántar, V. M., Maldonado, S. E. y Arcos, J. L. (2012). Medicion del clima laboral requerido para asegurar la efectividad del sistema de gestion de calidad. Revista Internacional Administración & Finanzas, 5(3), 55-68. https://www.theibfr.com/download/riaf/2012-riaf/riaf-v5n3-2012/RIAF-V5N3-2012-4.pdf
Añez, S. (2006). Cultura organizacional y motivación laboral de los docentes universitarios. CICAG, 4(1), 1-7. http://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/431
Arriola, M., Salas, É. y Bernabé, T. (2011). El Clima como manifestación objetiva de la Cultura Organizacional. Revista Ciencias Estratégicas, 109-127. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/7570
Bances, J. y Ramírez, I. (2021). El clima organizacional y su efecto en la planificación académica de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad de Tumbes 2017. Recista Ciencia y Tecnológia, 17(2), 73 - 80. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/3563
Belsey, D. A. (1991). Conditioning Disgnostic: Collinearity and Weak Data in Regression. EUA: Wiley, Vol. 262.
Burrola, M. (2015). Evaluación de las competencias básicas en TIC en docentes de educación superior en México. [Tesis doctoral] UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Mburrola/BURROLA_VASQUEZ_Maribel_Tesis.pdf
Cachón, Y., Plaza, G. y Zapata, G. (2013). Diseño y validación de un instrumento para medir clima escolar en instituciones educativas. [Tesis de Maestría] Universidad de la Sabana. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/10104
Campos, C. L. (2013). Modelo de asociacion entre factores de satisfacción y desempeño laboral en docentes universitarios. [Tesis doctoral] Universidad de Montemorelos. https://dspace.um.edu.mx/handle/20.500.11972/2146
Chiang, M. M. y Ojeda, J. F. (2013). Estudio de la relación entre satisfaccion laboral y el desempeño de los trabajadores de ferias libres. Contaduría y Administración, 58(2), 39-60. https://www.redalyc.org/pdf/395/39525785003.pdf
Chiang, M., Salazar, C., Huerta, P. C. y Nuñez, A. (2008). Clima y satisfacción laboral en instituciones públicas: Adaptación y ampliación de un instrumento. Revista Universum, 2(23), 66-85. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762008000200004
Cuenca, R. y O´hara, J. (2006). El estrés en los maestros: percepción y realidad. Lima: Tarea Asociación gráfica educativa, 1-58. http://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/744
Diaz, A. y Padrón, J. (2003). Investigación universitaria, clima y cultura organizacionales. [Tesis doctoral] Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. http://padron.entretemas.com.ve/Tesistas/TesisAlejandraPDF.pdf
Espinoza, M. G. y Jiménez, A. A. (2019). Medición del clima organizacional con un enfoque de género en la Escuela Politécnica Nacional. Universidad & Empresa, 21(36), 261 - 284. doi: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6778
González, J. y Subaldo, L. (2015). Opiniones sobre el desempeno docente y sus repercusiones en la satisfacción profesional y personal de los profesores. Educación, XXIV(47), 90-114. doi: https://doi.org/10.18800/educacion.201502.005
Haidar, E. (2013). La gestión sistémica en las instituciones particulares de educación superior de Tabasco, México. [Tesis doctora] Universidad de Autónoma de Guadalajara, Campus Villahermosa.
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1999). Análisis multivariante. Madrid, España: Prentice Hall Iberia.
IBM (2016). SPSS Statistics (Versión 24). software de computador. IBM. http://Ibm.com/mx-es/spss
Lorenzo, H. L., Herrera, J. I. y Martín, D. R. (2016). La superación profesional de los docentes universitarios para el perfeccionamiento de la dirección del aprendizaje. Márgenes, 38-52. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/360
Loyo de Falcón, R. E. (2015). La cultura organizacional desde la perspectiva del docente UNEFA. Omnia, 21(2), 53-70. https://www.redalyc.org/pdf/737/73743366004.pdf
Martínez, R. y Ramírez, M. d. (2010). La motivación y el clima organizacional en la facultad de contaduría pública de la benemérita universidad autónoma de Puebla. Revista internacional administración y finanzas, 3(1), 39-48. https://www.theibfr.com/download/riaf/2010-riaf/riaf-v3n1-2010/RIAF-V3N1-2010-4.pdf
Mejías A., A., Reyes S., O. & Arzola H., M. (2006). Medición del clima organizacional en Instituciones de Educación Superior. Universidad Ciencia y Tecnología, 10(38), 55-61. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-48212006000200002&lng=es&tlng=es.
Muñoz, A. (2014). Conocimiento, confianza y compromiso. A vueltas con el modelo del déficit. ResearchGate, 80-110. https://www.researchgate.net/publication/325989089_Conocimiento_confianza_y_compromiso_A_vueltas_con_el_modelo_del_deficit
Ollarves, Y. (2006). Cultura organizacional y propiedades motivantes del puesto de trabajo en una institución de educación superior. Investigación y Postgrado, 21(1), 125-151. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65821106
Pereira, A. E. y Solis, D. J. (2019). Factores del clima organizacional (Caso: Instituciones educacionales de San Carlos). Revista Scientific, 4, 95-115. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.6.95-115
Pérez, I., Maldonado, M. y Bustamante, S. (2006). Clima organizacional y gerencia: Inductores del cambio organizacional. Investigación y Postgrado, 21(2), 231-248. https://www.redalyc.org/pdf/658/65821209.pdf
Queipo, B. y Useche, M. C. (2002). El desempeño laboral en el departamento de mantenimiento del Ambulatorio la Victoria. Revista de Ciencias Sociales (Ve), VIII(3), 486-496. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28080308
Reyes, J. y Moros, H. (2019). La cultura organizacional; principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba América Latina, 7(1), 201-217. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552364016011
Robbins, S. P. y Judge, T. A. (2013). Comportamiento Organizacional. México: Pearson.
Segredo, A. M. (2017). Instrumento para la evaluación del clima organizacional en salud. Revista Cubana de Salud Pública, 43(1), 57-67. https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2017.v43n1/57-67/es
Segredo, A. M., García, A. J., León, P. y Perdomo, I. (2017). Desarrollo organizacional, cultura organizacional y clima organizacional. Una aproximación conceptual. INFODIR(13), 86-99. https://www.medigraphic.com/pdfs/infodir/ifd-2017/ifd1724k.pdf
Segredo, A. M., Pérez, J. y López, P. (2015). Construcción y validación de un instrumento para evaluar el clima organizacional en el ámbito de la salud pública. Revista Cubana de Salud Pública, 41(4), 603-619. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21443545004
Subaldo, L. (2012). Las repercusiones del desempeño docente en la satisfacción y el desgaste del profesorado. [Tesis doctoral] Universitat de Valencia. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/24703/Tesis%20Doctorado%20%20Lucia%20Subaldo.pdf?sequence=1
Terán, O. E. y Lorenzo, J. (2011). Influencia de la cultura organizacional en el desempeño laboral y la productividad de los trabajadores administrativos en instituciones de educacion superior. Omnia, 17(1), 96-110. https://www.redalyc.org/pdf/737/73718406007.pdf
Torres, E. y Zegarra, S. (2015). Clima organizacional y desempeño laboral en las instituciones educativas bolivarianas de la ciudad Puno -2014- Perú. Comunic@cción, 6(2), 5-14. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v6n2/a01v6n2.pdf.
Torres, K., Lamenta, P. y Hamidian, B. (2018). Clima organizacional como gestión del conocimiento. Sapienza Organizacional, 5(9), 159-172. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/sapienza/article/view/9978
Uzcategui, A. C. (2012). La ética, factor clave en el éxito del liderazgo en las organizaciones educativas (hacia un modelo axiológico basado en el enfoque de la teoría histórico-clínica para el éxito del liderazgo en las organizaciones educativas). Venezuela: Servicio de publicaciones de la universidad de Córdova. https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/12880/2015000001164.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valdivieso, C. (2013). Comparación de los modelos formativo, reflexivo y de antecedentes de evaluación estudiantil del servicio de docencia. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 16, 95-120. https://www.researchgate.net/publication/313707128_Comparacion_de_los_modelos_formativo_reflexivo_y_de_antecedentes_de_evaluacion_estudiantil_del_servicio_de_docencia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 César Enrique Barrera Ovando, José Guadalupe Chán Quijano, Leonardo Hernández Triano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International