Social Commerce and its Behavior in MSMEs in Mexico During COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/hitos.a29n83.5588

Keywords:

Social Commerce, Mexico, MSMEs, Pandemic, Social networks.

Abstract

OBJECTIVE: To analyze the behavior of Social Commerce through the most used networks by MSMEs due to the COVID 19 pandemic, and to identify the products with the highest online sales in the digital market.

MATERIAL AND METHOD: This work is prepared under a documentary analysis and a contextual qualitative methodology, with information from secondary sources such as: online newspapers, scientific articles, investment analysis, web pages and national studies. The 2020 financial year was considered, because it was a year in which many MSMEs closed operations due to the uncertainty and instability experienced by COVID-19 and social commerce was an alternative for sales as a digital channel through social networks more used by them.RESULTS: The most purchased identified items through social commerce were: clothing, accessories, electronics, and jewelry mostly; 51% of women and 49% of men with a medium-low socioeconomic level.CONCLUSIONS: Social networks have become the new and most used digital sales channel by MSMEs and active users.

KEYWORDS: Social Commerce, Mexico, MSMEs, Pandemic, Social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elver Mariel López Ruiz, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

    Estudiante de la Licenciatura en Contabilidad.

  • Yazmín Denisse Salvador García, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

    Doctora en Ciencias Económico Administrativas.

References

Barragán, A. (11 de noviembre de 2021). La digitalización de las empresas y el comercio en línea después de la pandemia, a debate en el foro Transformación 2021. EL PAÍS. https://elpais.com/mexico/2021-11-12/la-digitalizacion-de-las-empresas-y-el-comercio-en-linea-despues-de-la-pandemia-a-debate-en-el-foro-transformacion-2021.html#?prm=copy_link

Bloomberg. (08 de enero de 2022). Comercio social: qué es lo que más se compra en él y cuánto crecería. Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/finanzas/comercio-social-que-es-y-que-es-lo-que-mas-compran-las-personas-en-el-560345

Conecta. (14 de julio de 2020). Historia del ecommerce - Desde la venta por catálogo a la tienda online. Conecta Software. https://www.conectasoftware.com/tienda%20online/la-historia-del-ecommerce-de-la-venta-por-catalogo-a-la-tienda-online/

CNN Español. (04 de octubre de 2021). La cara humana de la caída de Whatsapp e Instagram: las consecuencias a emprendimientos y negocios. CNN Español. https://cnnespanol.cnn.com/2021/10/04/caida-whatsapp-instagram-consecuencias-emprendimientos-negocios-reportew-orix/

Duro, L. (12 de marzo de 2021). ¿Qué es el social commerce y cómo se aplica en las redes sociales? Inbound Cycle. https://www.inboundcycle.com/blog-de-inbound-marketing/social-commerce#:~:text=El%20social%20commerce%20es%20una%20forma%20de%20comercio%20online%20que,de%20productos%20como%20de%20servicios.

EAE Busines School. (23 de abril de 2021). ¿Cuáles son las diferencias entre Social Commerce y Ecommerce? Retos Directivos. https://retos-directivos.eae.es/cuales-son-las-diferencias-entre-social-commerce-y-ecommerce/

Erosa, E. (01 de enero de 2022). El futuro de las Pymes en TikTok; compiten con grandes del eCommerce. Revista Merca2.0. https://www.merca20.com/el-futuro-de-las-pymes-esta-en-tiktok-compiten-en-la-plataforma-con-las-grandes-tiendas-ecommerce/

García, H. (31 de agosto de 2021). ¿Cuándo surge el ecommerce? LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/cu%C3%A1ndo-surge-el-ecommerce-alfredo-garcia-herrera/?originalSubdomain=es

Gardini, G. L. (2020). El mundo antes y después del covid. España: EIIS. https://www.ieeiweb.eu/wp-content/uploads/2020/06/Full_book_FINAL_ESP2.0-UNIDO.pdf

Guarneros, O. (28 de julio de 2021). El 85% de las Pymes usa redes sociales para vender en línea. Expansión. https://expansion.mx/tecnologia/2021/07/28/el-85-de-las-pymes-usa-redes-sociales-para-vender-en-linea

Juárez, R. (2022). Estudio sobre el comercio electrónico en México 2020. Asociación Mexicana de Internet Mx. https://irp.cdnwebsite.com/81280eda/files/uploaded/Estudio%20de%20Comercio%20Electro%CC%81nico%20en%20Me%CC%81xico%202020.pdf

King, H. (04 de octubre de 2016). Facebook lanza 'Marketplace', una aplicación para comprar y vender. CNN Español. https://cnnespanol.cnn.com/2016/10/04/facebook-lanza-marketplace-una-aplicacion-para-comprar-y-vender/

Leyva, R. (7 de febrero de 2020). El Comercio Electrónico en México a través del tiempo Marketing. Agencia de Marketing digital. https://www.marketing4u.com.mx/comercio-electronico-en-mexico-a-traves-del-tiempo/

Navarrete, T., Sánchez R. y García M., (2019) Social e-commerce oportunidad de venta para las mipymes. Vincula Tégica. http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/vinculategica_5_2/A.8.%20Social%20e-commerce%20oportunidad.pdf

Realidad, R. (05 de octubre de 2021). “¡Ya no entregué pedidos!”; caída de Facebook y otras plataformas impactó a ‘nenis’ y a Pymes. Realidad Oaxaca. https://realidadoaxaca.com/ya-no-entregue-pedidos-caida-de-facebook-y-otras-plataformas-impacto-a-nenis-y-a-pymes/

Redacción. (28 de noviembre de 2011). La historia del comercio social: las fechas más importantes que debemos recordar. Marketing Directo. https://www.marketingdirecto.com/digital-general/digital/la-historia-del-comercio-social-las-fechas-mas-importantes-que-debemos-recordar

Riquelme. (04 de julio de 2022). Número de usuarios de internet en México creció 6.74% en 2021: Inegi. El Economista news. https://www.eleconomista.com.mx/tecnologia/Numero-de-usuarios-de-internet-en-Mexico-crecio-6.74-en-2021-Inegi-20220704-0029.html

Senties, F. (2021). La ética fuera y dentro de las empresas: el gran dasafío poscrisis. El financiero. https://www.elfinanciero.com.mx/graficos/pdf/e-e.pdf?0.9578430985566229

Trigo, A. (s.f.). Historia y evolcuión del internet. Autores cientificos tecnicos y academicos. https://www.acta.es/medios/articulos/comunicacion_e_informacion/033021.pdf

Orozul. (2021). TikTok logo marca. Pixabay. https://pixabay.com/es/illustrations/tiktok-logo-marca-app-logotipo-5962992/

Downloads

Published

2023-02-01

Issue

Section

Artículo Original

How to Cite

López Ruiz, E. M., & Salvador García, Y. D. (2023). Social Commerce and its Behavior in MSMEs in Mexico During COVID-19. HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS, 29(83), 40-54. https://doi.org/10.19136/hitos.a29n83.5588