LA INTELIGENCIA EMOCIONAL Y LA DOCENCIA EN LAS INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN SUPERIOR
Abstract
El término de inteligencia, ha tomado una gran importancia entre los temas de actualidad, al intentar identificar los factores determinantes para lograr el éxito en la vida; sus primeras investigaciones fueron realizadas por psicólogos, quienes originalmente se enfocaron a espectos cognitivos, como la memoria y resolución de problemas. Pero hace dos mil años, los grandes filósofos ya iniciaban la búsqueda de los elementos que explicaro lo que era la inteligencia. Sin embargo, por un largo periodo de esos dos milenios, se consideró que la única inteligencia existente dentor del hombre, era la razón. Conocida también como intelecto o Coeficiente Intelectual (CI). En cuanto a las emociones, el pensamiento común, sostenía que éstas se tenían que mantener fuera del camino, de ese modo el hombre podía tomar adecuadas decisiones y estar ubicado en lo correcto. En las últimas décadas, una gran gama de investigaciones han probado lo contrario.
Palabras Clave: Inteligencia. Docencia. Éxito. Educación superior.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International