GRUPO MARTÍ: CADENA COMERCIAL ESPECIALIZADA
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a25n71.3599Keywords:
Grupo económico. Tiendas especializadas. Grupo Martí.Abstract
Se particulariza el estudio de Grupo Martí en un periodo de seguimiento de 1968 al 2011. OBJETIVO: Conocer las características y estrategias competitivas, dimensión y estructura corporativa, que le permitieron constituirse en un grupo económico y permanecer en el mercado. MATERIAL Y MÉTODO: Se emplearon los siguientes métodos: histórico, analítico y descriptivo. Se utilizaron fuentes secundarias que involucran la revisión de estudios elaborados por otros investigadores, así como registros de ventas de las 500 empresas más importantes de México de la Revista Expansión, páginas web e informes anuales del Grupo Martí, y la Bolsa Mexicana de Valores. RESULTADOS: Las estrategias desarrolladas por el Grupo Martí, buscaron expandir su poder de concentración para monopolizar un mercado mayor en menos tiempo y con eficiencia financiera. CONCLUSIONES: El grupo económico Martí es exitoso, porque ratifica las teorías de administración financiera y económica en entorno a la aplicación de estrategias que reflejan: a) crecimiento mediante creación de tiendas; b) diversificación de productos y servicios; c) convenios con proveedores; d) búsqueda de financiamiento mediante la bolsa y créditos bancarios; e) automatización administrativa; f) asociación y representación de intereses.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike-4.0 International License.