LA MERCADOTECNIA COMO FACTOR DE COMPETITIVIDAD EN LA GANADERÍA BOVINA EN YUCATÁN, MÉXICO
DOI:
https://doi.org/10.19136/hitos.a24n68.2526Keywords:
Mercadotecnia. Competitividad. Ganadería Bovina. Yucatán.Abstract
OBJETIVO: Identificar si la mercadotecnia es un factor que incide en la competitividad de los productores de carne de ganado bovino en el Estado de Yucatán. MATERIAL Y MÉTODO: El estudio realizado fue cuantitativo, transversal no experimental, con información obtenida en el año 2014, con base en una encuesta aplicada a los propietarios de los ranchos con más de mil cabezas de ganado. RESULTADOS: Se establecieron previamente tres subfactores sustentados en un mismo número de subgrupos de reactivos. Stanton, Etzel y Walker (2000), señalan que el posicionamiento de mercado, el conocimiento de la competencia (Jeffrey y Caron, 2002) y la satisfacción del cliente (Fischer y Espejo, 2004), son variables generadoras de mercadotecnia en las entidades. Para cada subtema se construyó un indicador a partir del subgrupo correspondiente de reactivos mediante el método de umbrales. CONCLUSIONES: La mercadotecnia si es un factor que incide en la competitividad así como el indicador con los tres subfactores. El estudio que se presenta en el documento será de utilidad para investigadores, profesionales y otras personas interesadas en este tema para comprender la incidencia de factores en la competitividad de este sector.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
As a requirement for the manuscript, the author is requested to provide the Copyright Assignment Letter, so that the Journal has the publication rights and to avoid plagiarism.
PLAGIARISM POLICIES
The Editorial Board of the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRAIVAS has the authority to reject in the review process any manuscript that does not have adequate citation in the documents consulted in its scientific research work, which can be considered as plagiarism behaviors. Likewise, the referees carry out the plagiarism review using specialized software, such as iThenticate, among others.
COPYRIGHT POLICIES
Authors who have publications in the journal accept the following terms: • At the time the manuscript is accepted, the author transfers the copyright to the Journal HITOS DE CIENCIAS ECONÓMICO ADMINISTRATIVAS.
- The authors may make additional agreements for non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to publish their research work on the Internet (eg, institutional or personal files), which would allow more beneficial exchanges to increase the citation of the published work.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike-4.0 International License.